Η Εκκλησία δεν λειτουργεί με απειλές

 


Εξ αφορμής των δηλώσεων στο ΡΙΚ του Μητροπολίτη Ταμασού & Ορεινής Ησαΐα

 

Του Αριστείδη Χ. Βικέτου

 

Οι χθεσινές ( 27.10. 2020) δηλώσεις του Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής Ησαΐα, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΡΙΚ, είναι πέρα για πέρα ανάρμοστες με τον λόγο, που πρέπει να διακρίνει  ένα  Ιεράρχη της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αντίθετα, δείχνει άνθρωπο με ετσιθελισμό που θέλει να επιβάλει την δική του και μόνο άποψη.  Και όμως ο Μητροπολίτης Ταμασού μαζί με τους Μητροπολίτες Κύκκου, Λεμεσού και τον Επίσκοπο Αμαθούντος, το περασμένο Σάββατο, με την κοινή τους δήλωση κατηγόρησαν τον Αρχιεπίσκοπο  Χρυσόστομο Β’ για «καταστρατήγηση του συνοδικού πολιτεύματος» , διότι, όπως λέει και το γνωστό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη , «δεν συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις» του Πατριαρχείου Μόσχας και μνημόνευσε τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιο. 

Ακόμη και αν δεχτούμε ότι ο Αρχιεπίσκοπος δεν ενήργησε σωστά, αυτό δεν δίνει το δικαίωμα στον οποιονδήποτε Ιεράρχη να στρέφεται, με απειλές και απαξιωτικά λόγια, κατά του Προκαθημένου της Εκκλησίας του. Πολύ περισσότερο, όταν είναι «νεοσσός» στην Εκκλησία σε σχέση με τον Προκαθήμενο και έχει λάβει τον τρίτο βαθμό της ιεροσύνης –αυτόν του Επισκόπου- από τα χέρια του. 

Ο Ταμασού Ησαΐας απείλησε με σχίσμα , ενώ χαρακτήρισε την ενέργεια του Αρχιεπισκόπου «πράξη πονηρή, ύποπτη, και καταστροφική». Κατηγόρησε τον Αρχιεπίσκοπο για εκβιασμό, αλλά την ίδια ώρα εκβιάζει ο ίδιος «πρώτα να ανακαλέσει (ο Αρχιεπίσκοπος) για να πάμε στην Σύνοδο», είπε. 

Είναι σαφές ότι με τα περί σχίσματος ο Μητροπολίτης Ταμασού επιχειρεί να φοβίσει τους πιστούς  και να τους στρέψει κατά του Προκαθημένου της Εκκλησίας Κύπρου, τον οποίο όφειλε  να σέβεται. 


 

Ο Ταμασού Ησαΐας στα αριστερά του Μητροπολίτη Ονούφριου, που εκπροσωπεί στην Ουκρανία το Πατριαρχείο Μόσχας. Στην φωτογραφία και κληρικοί από την Μητρόπολη Ταμασού 

 

Επικαλέστηκε ο κ. Ησαΐας απόφαση της Ιεράς Συνόδου (Φεβρουάριος 2019) περί ουδετερότητας της Εκκλησίας της Κύπρου. Λησμονεί ότι α) ο ίδιος συλλειτούργησε ΧΩΡΙΣ ΑΔΕΙΑ της Συνόδου , τον Ιούνιο του 2019 στο Κίεβο με τον Μητροπολίτη Ονούφριο, που υπάγεται στην Μόσχα, β) ο Μητροπολίτης Κύκκου έστειλε στον Ονούφριο επιστολή, με την ευκαιρία της γιορτής του, στην οποία υιοθετούσε τις θέσεις της Μόσχας για το Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα, γ) υποστήριξη στον Ονούφριο εξέφραζε με δηλώσεις και ο Μητροπολίτης Λεμεσού. Η στάση αυτή δεν ήταν μόνο αντίθετη στην απόφαση της Συνόδου, αλλά και υπονόμευε τις διαμεσολαβητικές προσπάθειες του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου. Τις προσπάθειες σαμπόταρε και  Μόσχα , η οποία ήθελε και θέλει πάση θυσία να περάσει το δικό της. 

Κατηγορούν τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και τώρα τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο για την στάση τους και έχουν υιοθετήσει πλήρως την θέση της Μόσχας ως την μόνη ορθή από άποψη εκκλησιολογίας και κανονικού δικαίου. Βλέπουν – κυρίως Κύκκου και Ταμασού- σχίσμα. Και αυτή είναι  θέση της Μόσχας.  Οι δηλώσεις το περασμένο Σάββατο του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα μιλούν από μόνες του. Κάλεσε σε ανυπακοή τους Κύπριους Ιεράρχες κατά του Προκαθημένου της Εκκλησίας τους, μίας από τις αρχαιότερες τοπικές Εκκλησίες, που η Αυτοκεφαλία της εδράζεται στον 8ο Κανόνα της Τρίτης Οικουμενικής Συνόδου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι Ρώσος, που διαμένει στην Λεμεσό, επέρριψε ευθύνη στον κ. Ιλαρίωνα, διότι δεν αποσοβήθηκε… το μοιραίο.  

Οι διαφωνούντες με τον Αρχιεπίσκοπο  σιωπούν  και δεν ασκούν κριτική στην Μόσχα για την απαράδεκτη στάση της να διακόψει την Ευχαριστιακή Κοινωνία με αδελφές Εκκλησίες. Αυτή η στάση  θέτει σε κίνδυνο την ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και όχι η χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία Ουκρανίας. Ούτε ανέφεραν το παραμικρό για την συνάντηση –παρασυναγωγή- τον περασμένο Φεβρουάριο στο Αμάν, η οποία απέτυχε παταγωδώς, αφού η πλειοψηφία των Προκαθημένων απείχε, γιατί  την σύναξη δεν την συγκάλεσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Έτσι, αντιλαμβάνονται την ουδετερότητα! 

Είναι οι Κύκκου και Ταμασού, που, με την  στάση και τις  δηλώσεις τους στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, προκαλούν τριγμούς στην Εκκλησία Κύπρου και όχι η στάση του Αρχιεπισκόπου.  ενώ δήλωσε ότι θα σεβαστεί  απόφαση της Συνόδου, αν είναι αντίθετη από την άποψη του. Δεν αναφέρομαι στον Μητροπολίτη Λεμεσού, διότι την Δευτέρα, σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ, υιοθέτησε μετριοπαθή στάση σε σχέση με την δήλωση του Σαββάτου. Δεν έθεσε όρο για να προσέλθει στην Σύνοδο την ανάκληση από τον Αρχιεπίσκοπο της Μνημόνευσης του Κιέβου, ενώ δήλωσε ότι θα σεβαστεί  απόφαση της Συνόδου, αν είναι αντίθετη από την άποψη του. 

Από την άλλη για πόσο καιρό πρέπει να μείνει ουδέτερη η Εκκλησία Κύπρου  για να εξυπηρετείται και να αποθρασύνεται το Πατριαρχείο Μόσχας στην προσπάθεια μείωσης στα διορθόδοξα πράγματα του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου; Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος έπραξε, εναρμονιζόμενος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτό, που υπαγορεύει η παράδοση της Εκκλησίας Κύπρου , του Γένους και η αρχιερατική του συνείδηση. Θέλει η Εκκλησία Κύπρου να είναι πραγματικά Αυτοκέφαλη και Ανεξάρτητη. Μια Εκκλησία δεν αξιολογείται από το μέγεθος της ,  την οικονομική  δύναμη, που έχει,  και την κρατική στήριξη, που απολαμβάνει. Αυτά είναι κριτήρια κοσμικά. Πραγματικά κριτήρια πρέπει να είναι η αρχαιότητα, η ιστορία και η προσφορά της. Ο Αρχιεπίσκοπος εξήγησε ότι η στάση του υπηρετεί την Εκκλησία. Μπορεί, είπε, «να μην υπηρετεί άτομα, αλλά υπηρετεί την Εκκλησία». Με την μεγάλη του πείρα στα διορθόδοξα ζητήματα ο Αρχιεπίσκοπος έκρινε  ότι δεν μπορεί το Ουκρανικό να χρονίζει για την Εκκλησία της Κύπρου και πήρε την ιστορική απόφαση. 

Ο Μητροπολίτης Ταμασού έκανε λόγο στο ΡΙΚ για προσπάθεια κάποιων να εμπλέξουν την Εκκλησία σε γεωπολιτικά ζητήματα και πρόσθεσε: «δεν μας αφορούν αυτά. Εμάς μας αφορά ο καθημερινός άνθρωπος και τα προβλήματα του». Σωστή θέση , αλλά πως συνάδει αυτό με την ανέγερση Επισκοπικού Μεγάρου, που στοίχισε – κατά τις πληροφορίες – διψήφιο αριθμό σε εκατομμύρια ευρώ; Πόσα εκατομμύρια ξοδεύτηκαν για να γίνει ο περίκεντρος, οκταγωνικός, ναός στο Θρονί του Κύκκου, ο οποίος εξωτερικά στην περίμετρο της οροφής  φέρει ολόγλυφα χάλκινα αγάλματα του Χριστού, της Θεοτόκου, αποστόλων και προφητών; Έχουν ανάγκη ο Χριστός , η Θεοτόκος, οι απόστολοι και οι προφήτες τέτοια αγάλματα, όπως αναφέρει η Μονή Κύκκου στην ιστοσελίδα της; Γιατί δεν δίνουν στον «καθημερινό άνθρωπο» λογαριασμό για τις υπέρογκες δαπάνες; 

Ας μην εκτοξεύει άμεσα ή έμμεσα απειλές ο Μητροπολίτης Ταμασού. Είναι άδικος κόπος. Η  Εκκλησία Κύπρου δεν λειτουργεί υπό το κράτος απειλών ή εκβιασμών.

 

Πηγή