Το κανονικό καθεστώς της υπό τον Ονούφριο ρωσικής εκκλησιαστικής παρουσίας στην Ουκρανία σύμφωνα με την επίσημη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου


 

Λόγω της διασποράς χειριστικών και αναξιόπιστων πληροφοριών σε διάφορα μέσα ενημέρωσης σχετικά με την πραγματική κανονική κατάσταση της λεγόμενης «Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» του Πατριαρχείου Μόσχας, οι υπεύθυνοι της ΜΚΟ «Κέντρο Θρησκευτικής Ασφάλειας» και συντάκτες της διαδικτυακής πύλης Cerkvarium απευθύνθηκαν με σχετικά ερωτήματα στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Δημοσιεύουμε το κείμενο των ερωτημάτων, καθώς και αυτούσια την απάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχη, τόσο στο πρωτότυπο αγγλικό κείμενο όσο και σε ανεπίσημη ελληνική μετάφραση.

 

Α. Η επιστολή των Dmytro Horyevoy και Tatyana Derkach προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη (πρωτότυπο αγγλικό κείμενο):

 

His Holiness

Archbishop of Constantinople – New Rome

Ecumenical Patriarch Bartholomew

Eminent members of the Holy Synod

 

Your Holiness!

Eminent members of the Holy Synod!

 

We sincerely thank the Mother Church for giving the Orthodox Church of Ukraine the long-awaited and long-suffering Tomos of autocephaly. To the great sorrow of believers in the autocephalous Orthodox Church of Ukraine, this has not yet led to the uniting of Orthodoxy in Ukraine because of the categorical refusal of the Orthodox Church under the Moscow Patriarchate to enter into dialogue. 

At the same time, the Church under the jurisdiction of the Moscow Patriarchate, which calls itself the "Ukrainian Orthodox Church", continues to consider itself the only canonical, completely independent from the Moscow Patriarchate, almost autocephalous Church in Ukraine. This misleads a large number of believers and impedes uniting. 

We ask Your Holiness and Eminent members of the Holy Synod of the Ecumenical Mother Church to explain to all believers in Ukraine: 

1. What is the canonical status of the Orthodox Church under the leadership of Metropolitan Onufry?

2. Does the official name of this Church reflect its actual canonical status?

3. Is the distortion of the canonical status in the relationship between the church and the state consistent with church tradition?

 

Cordially

 

Dmytro Horyevoy and Tatyana Derkach

Co-founders of the Public Organization

Religious Security Center

Editors of the Cerkvarium project

 

 

Β. Η επιστολή των Dmytro Horyevoy και Tatyana Derkach προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη (ανεπίσημη ελληνική μετάφραση):

 

Προς

Τον Παναγιώτατο

Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως - Νέας Ρώμης

και Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο

και τους Σεβασμιωτάτους Αρχιερείς

μέλη της Αγίας και Ιεράς Συνόδου

του Οικουμενικού Πατριαρχείου

 

Παναγιώτατε!

Σεβασμιώτατοι!

 

Ευχαριστούμε ειλικρινά τη Μητέρα Εκκλησία που έδωσε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας τον πολυαναμενόμενο και πολύπαθο Τόμο της Αυτοκεφαλίας. Προς μεγάλη θλίψη των πιστών της Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, αυτό δεν οδήγησε ακόμη στην ενοποίηση της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία λόγω της κατηγορηματικής άρνησης της Ορθόδοξης Εκκλησίας που υπάγεται στο Πατριαρχείο της Μόσχας να προσέλθει σε διάλογο. 

Την ίδια ώρα, η Εκκλησία υπό τη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας, η οποία αυτοαποκαλείται «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία», συνεχίζει να θεωρεί τον εαυτόν της ως τη μόνη κανονική, ως δήθεν εντελώς ανεξάρτητη από το Πατριαρχείο της Μόσχας, ως σχεδόν τάχα Αυτοκέφαλη Εκκλησία στην Ουκρανία. Αυτό παραπλανά έναν μεγάλο αριθμό πιστών και εμποδίζει την ένωση. 

Ζητούμε από την Παναγιότητά Σας και από τους Σεβασμιωτάτους Αρχιερείς, μέλη της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, να εξηγήσετε σε όλους τους πιστούς στην Ουκρανία: 

1. Ποιο είναι το κανονικό καθεστώς της υπό την ηγεσία του Μητροπολίτη Ονουφρίου Ορθόδοξης Εκκλησίας;

2. Το επίσημο όνομα αυτής της Εκκλησίας αντικατοπτρίζει την πραγματική κανονική της κατάσταση;

3. Η παραμόρφωση της κανονικής κατάστασης στη σχέση μεταξύ της Εκκλησίας και του Κράτους συνάδει με την εκκλησιαστική παράδοση; 

 

Εγκαρδίως

 

Dmytro Horyevoy και Tatyana Derkach

Συνιδρυτές του Δημόσιου Οργανισμού

Κέντρο Θρησκευτικής Ασφάλειας

Συντάκτες της διαδικτυακής πύλης Cerkvarium

 

 

Γ. Η απάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχου προς τους ανωτέρω (πρωτότυπο αγγλικό κείμενο):

 

To Mr. Dmytro Horyevoy and Ms. Tatyana Derkach, Founders of the NGO Religious Security Centre and Editors of the Cerkvarium, beloved children of our Modesty in the Lord: Grace and peace from God.

 

In response to your letter of July 20, 2020, and Prot. No. 7, we would like to remind you that on October 11, 2018, the Holy and Sacred Synod of the Ecumenical Patriarchate, the Mother Church of the Metropolis of Kyiv, revoked the Patriarchal and Synodal Letter of Issuance of 1686. This Letter granted, as a form of «condescension», to the Patriarch of Moscow the right to only ordain the Metropolitan of Kyiv, who ought to be elected by the clergy-laity assembly of his eparchy and to commemorate during the Divine Liturgy «among the first» the Ecumenical Patriarch, «as his source and authority, and as superior to all dioceses and eparchies everywhere», proclaiming and affirming his canonical dependence to the Mother Church of Constantinople. On the same day, the Holy and Sacred Synod also decided to accept the petitions of appeal of Filaret Denisenko, Makariy Maletych and their followers, who found themselves in schism not for dogmatic reasons, canonically reinstating the hierarchs and clergy to their ranks and restoring the faithful to communion with the Church, and to proceed to the granting of autocephaly to the Church of Ukraine. 

Subsequently, a Unifying Clergy-Laity Assembly (Sobor) was convened by the Ecumenical Patriarchate in Kyiv on December 15, 2018. All the Orthodox hierarchs in Ukraine received an invitation to this Unifying Synod through our patriarchal letters. Unfortunately, the Ukrainian hierarchs, under the jurisdiction of the Moscow Patriarchate, except two, ignored our invitation letter and did not participate in the Unifying Synod, as they were expected to. This Sobor elected Metropolitan Epiphanios as the canonical Metropolitan of Kyiv and all Ukraine and adopted the Constitutional Charter of the Church of Ukraine, which was drafted by the Ecumenical Patriarchate in November 2018. Then, the Tomos proclaiming the autocephaly of the Church of Ukraine was handed into the hands of Metropolitan Epiphanios by our Modesty at the headquarters of the Ecumenical Patriarchate in Phanar on January 6, 2019. 

Since then, the new autocephalous Church of Ukraine is the only canonical Orthodox Church on the territory of the Ukrainian State and His Beatitude Metropolitan Epiphanios of Kyiv and all Ukraine ought to be recognized as its canonical Primate. In accordance with the canonical principle of territoriality, which is inherent in and a permanent given of Orthodox ecclesiology, no other Church can be present within the jurisdiction of the Church of Ukraine. Nevertheless, in a spirit of pastoral sensitivity, we temporarily tolerate the existence of the Ukrainian hierarchs under Russia, not as local ruling bishops, but merely as titular or residing hierarchs in Ukraine, according to canon 8 of I Nicaea, hoping that, God willing, they will soon unite with the local Church. For this reason, His Eminence Onuphrios is no more considered as the canonical Metropolitan of Kyiv, but as a hierarch residing in Kyiv, as it has been printed in the Yearbook of the Ecumenical Patriarchate for the year 2020. 

With these thoughts, we pray the Holy  Spirit, the Paraclete, who always heals by Divine grace that which is infirm and completes that which is lacking, bring all the hierarchs, clergy and God-loving people in Ukraine to unity, and we gladly extend unto all of you our Patriarchal blessings, bestowing upon you the grace and the infinite mercy of God.

 

At the Ecumenical Patriarchate, October 6, 2020

 

Spiritually yours,

 

BARTHOLOMEW

Archbishop of Constantinople - New Rome

and Ecumenical Patriarch

 

 

Δ. Η απάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχου προς τους ανωτέρω (ανεπίσημη ελληνική μετάφραση):

 

Στον κύριο Dmytro Horyevoy και στην κυρία Tatyana Derkach, ιδρυτές της ΜΚΟ «Κέντρο Θρησκευτικής Ασφάλειας» και εκδότες του Cerkvarium, αγαπημένα τέκνα της ημετέρας Μετριότητος. Χάρις και ειρήνη παρά Θεού.

 

Σε απάντηση της από 20ής Ιουλίου 2020, με αριθμ. πρωτ. 7, επιστολής σας, θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε ότι στις 11 Οκτωβρίου 2018, η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η Μητέρα Εκκλησία της Μητρόπολης του Κιέβου, ανακάλεσε το Πατριαρχικό και Συνοδικό Γράμμα Εκδόσεως του 1686. Αυτό το Γράμμα παρείχε, «τρόπω συγκαταβατικώ», στον Πατριάρχη της Μόσχας το δικαίωμα να χειροτονεί μόνο τον Μητροπολίτη του Κιέβου, ο οποίος θα έπρεπε να εκλέγεται από την Κληρικολαϊκή Συνέλευση της επαρχίας του και να μνημονεύει κατά τη Θεία Λειτουργία «εν πρώτοις» του Οικουμενικού Πατριάρχου, «ως όντος πηγή και αρχή αυτού, και υπερκειμένου πάντων των πανταχού παροικιών τε και επαρχιών», διακηρύσσοντας και επιβεβαιώνοντας την κανονική του εξάρτηση από τη Μητέρα Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως. Την ίδια ημέρα, η Αγία και Ιερά Σύνοδος αποφάσισε επίσης να αποδεχτεί τις εκκλήτους προσφυγές των Φιλαρέτου Ντενισένκο, Μακαρίου Μαλέτιτς και των ακολούθων τους, οι οποίοι βρέθηκαν σε σχίσμα όχι για δογματικούς λόγους, αποκαθιστώντας κανονικά τους ιεράρχες και τους κληρικούς στις τάξεις τους και αποκαθιστώντας τους πιστούς στην κοινωνία με την Εκκλησία, και να προχωρήσει στη χορήγηση αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας. 

Στη συνέχεια, μια Ενωτική Κληρικολαϊκή Συνέλευση (Σύνοδος) συγκλήθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο στο Κίεβο στις 15 Δεκεμβρίου 2018. Όλοι οι Ορθόδοξοι ιεράρχες στην Ουκρανία έλαβαν πρόσκληση σε αυτήν την Ενωτική Σύνοδο μέσω των πατριαρχικών γραμμάτων μας. Δυστυχώς, οι Ουκρανοί ιεράρχες, που υπάγονται στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας, εκτός από δύο, αγνόησαν το γράμμα της πρόσκλησής μας και δεν συμμετείχαν στην Ενωτική Σύνοδο, στην οποία αναμένονταν. Αυτή η Σύνοδος εξέλεξε τον Μητροπολίτη Επιφάνιο ως τον κανονικό Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας και ενέκρινε τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ουκρανίας, ο οποίος συντάχθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον Νοέμβριο του 2018. Στη συνέχεια, παραδόθηκε ο Τόμος που διακήρυξε την αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανίας στα χέρια του Μητροπολίτη Επιφάνιου από τη Μετριότητά μας στην έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Φανάρι στις 6 Ιανουαρίου 2019. 

Έκτοτε, η νέα Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας είναι η μόνη κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία στην επικράτεια του Ουκρανικού Κράτους και ο Μακαριώτατος Μητροπολίτης Κίεβου και πάσης Ουκρανίας θα έπρεπε να αναγνωριστεί ως ο κανονικός της Προκαθήμενος. Σύμφωνα με την κανονική αρχή της εδαφικότητας, η οποία είναι εγγενής και αποτελεί μόνιμο δεδομένο της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας, καμία άλλη Εκκλησία δεν μπορεί να είναι παρούσα στη δικαιοδοσία της Εκκλησίας της Ουκρανίας. Ωστόσο, σε πνεύμα ποιμαντικής ευαισθησίας, ανεχόμαστε προσωρινά την ύπαρξη των υπό τη Ρωσία ουκρανών ιεραρχών, όχι ως τοπικών κυριάρχων επισκόπων, αλλά απλώς ως ιεραρχών τιτουλάριων ή παροικούντων εν Ουκρανία, σύμφωνα με τον κανόνα Η΄ της Α΄ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου, ελπίζοντας ότι, Θεού θέλοντος, σύντομα θα ενωθούν με την τοπική Εκκλησία. Γιαυτό το λόγο, ο Σεβασμιώτατος Ονούφριος δεν θεωρείται πλέον ως κανονικός Μητροπολίτης του Κιέβου, αλλά ως ιεράρχης που παροικεί εν Κιέβω, όπως έχει δημοσιευθεί στην Επετηρίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου για το έτος 2020. 

Με αυτές τις σκέψεις, προσευχόμαστε το Άγιο Πνεύμα, ο Παράκλητος, ο οποίος με τη Θεία Χάρη θεραπεύει τα ασθενή και αναπληρώνει τα ελλείποντα, να φέρει στην ενότητα όλους τους ιεράρχες, τους κληρικούς και τους ανθρώπους που αγαπούν τον Θεό στην Ουκρανία, και επιδαψιλεύουμε με χαρά σε όλους εσάς τις Πατριαρχικές ευλογίες μας, επικαλούμενοι σε εσάς τη Χάρη και το άπειρο έλεος του Θεού.

 

Οικουμενικό Πατριαρχείο, 6 Οκτωβρίου 2020

 

Πνευματικά δικός σας,

 

† ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ

Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως - Νέας Ρώμης

και Οικουμενικός Πατριάρχης

 




Πηγή: cerkvarium.org