Του Δρος Συμεών Σολταρίδη
Προσπάθησα να διαβάσω τα περισσότερα δημοσιεύματα που γράφτηκαν για την παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αμερικής Ελπιδοφόρου στα εγκαίνια του «Τουρκικού Σπιτιού» στη Ν. Υόρκη. Οι πένες των αρθρογράφων χωρίζονταν σε δύο. Σε αυτούς που υποστηρίζουν το Φανάρι, συμπεριλαμβανομένου και του υπογράφοντος και τους ενάντιους σε αυτό. Φυσικά κάτω από τα δημοσιεύματα αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο απόψεις και σκέψεις που απεικόνιζαν την πολιτική τους ιδεολογία και τις απόψεις τους για τα Ελληνοτουρκικά.
Το κακό
όμως είναι ότι αρθρογράφοι συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων δημοσιογράφων
υπερπόντιων και γηγενών έκλεψαν την παράσταση με τις κατ εξοχήν δημοσιεύσεις
τους πολλές των οποίων είναι διοχετευμένες κατάλληλα. Έγραψαν απευθυνόμενοι στα
εθνικιστικά και εθνικά πιστεύω του κόσμου, στα αντιτουρκικά τους φρονήματα, το
αντιπατριαρχικό τους μένος, τα συμφέροντα ορισμένων ομογενών που εθίγησαν με
την παρουσία ενός Ιεράρχη του Θρόνου, που είναι βγαλμένος από τα σπλάχνα του
Φαναρίου, τα υποκινούμενα από την Μόσχα άρθρα. Όλα ξεκινούν από κάποιες
συνιστώσες λοιπόν.
Α.
Ορισμένοι κυρίως στις ΗΠΑ εθίγησαν από την πολιτική που ακολουθεί ο κ.
Ελπιδοφόρος, ο οποίος δεν είναι αυτόνομος, αλλά Ιεράρχης του Θρόνου και τον
στηρίζει το Φανάρι. Και εθίγησαν γιατί τα συμφέροντα τους ήταν αντίθετα. Οικονομικά
και εκκλησιαστικά. Οικονομικά, μια και χάθηκαν πολλά εκατομμύρια δολάρια από
τον νεοανεγειρόμενο Ναό του Αγίου Νικολάου και εκκλησιαστικά, μια και ο
Αρχιεπίσκοπος και κατ επέκταση το Φανάρι αντιμετώπισε μια στάση Μητροπολιτών
που έληξε με επιπλήξεις και αργίες.
Β. Έτσι
ανέμεναν να κτυπήσουν τον Αμερικής, δηλαδή το Φανάρι. Το σενάριο ήταν έτοιμο
από ακραίους. Ποιο άλλο θα ήταν καλύτερο από κάποιο εθνικό θέμα. Γράφτηκε στον
Τύπο, καλλιεργήθηκε και μπήκαν στον χορό σωματεία, σύνδεσμοι και σύρθηκαν πολιτικοί.
Ο κιτρινισμός του τύπου σε όλο του το μεγαλείο! Χρησιμοποίησαν ακόμη και τα
ονόματα των πρώην Αμερικής Ιακώβου, Δημητρίου και έκαναν λανθασμένες συγκρίσεις
παραβλέποντας τις εποχές και τα γεγονότα.
Γ.
Ιδιαίτερα οι κύκλοι αυτοί χρησιμοποίησαν ότι μπορούσαν για να αποδυναμωθεί ο
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής. Έγραψαν πολλά και διάφορα ψευδή και ανυπόστατα. Από
προσωπικές αιχμές μέχρι θεσμικές. Κινήθηκαν στα σενάρια που κυκλοφορούν περί
παραιτήσεως του κ. Βαρθολομαίου και τον έφεραν στην θέση του «υποψηφίου». Απλά
θα ήθελα μέσω του άρθρου αυτού να απευθυνθώ σε όλους , στους κινδυνολογούντες
και σεναριογράφους ότι μάλλον «θα περιμένουν πολλά χρόνια για να υλοποιηθεί το
σενάριο τους»!
Δ. Ο
Πρόεδρος Αναστασιάδης απευθύνθηκε στο εσωτερικό του ακροατήριο και με μια απρέπεια
που δεν συνάδει σε πολιτικό μίλησε για την στάση του Αρχιεπισκόπου Αμερικής την
οποία ολοκλήρωσε μετά την συνάντηση του με τον κ. Ελπιδοφόρο ότι «απολογήθηκε ο
Αρχιεπίσκοπος» ενώ τα γνωστά παπαγαλάκια ότι «ζήτησε συγγνώμη»!
Ε. Με την
ευκαιρία θα ήθελα να ρωτήσω θα υπάρξει ποτέ απολογία των Κυπρίων πολιτικών για
την διαιώνιση του Κυπριακού προβλήματος, της μη επίλυσης του παρά τα 15 σχέδια
λύσης που υπέβαλλε η διεθνής κοινότητα και γιατί ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος από
το βήμα των ΗΕ μετά το πραξικόπημα του Σαψών ζήτησε έμμεσα την επέμβαση της
Τουρκίας, όπως έγραφε ο Τύπος της εποχής;
Στ. Θα
υπάρξει απολογία και συγγνώμη από την Κυπριακή ηγεσία, αλλά και την Αθήνα που
συνεχώς στηρίζει τα λάθη της Κύπρου από τους Ρωμιούς της Κωνσταντινούπολης,
Ίμβρου και Τενέδου για το κερασάκι στην τούρτα που έβαζαν στην συρρίκνωση της;
Ζ. Το κακό
είναι ότι όλα αυτά καπακώθηκαν και μπήκαν κάτω από το χαλί για να μην «δοθούν»
στην Τουρκική πολιτική και βιβλιογραφία!
Η. Ήταν
επόμενο να μπει στο παιχνίδι και η Μόσχα η οποία κατέθεσε τόσα πολλά στην
οικονομία της μεγαλονήσου αλλά και περιμένει να εκλέξει τον διάδοχο του
σημερινού Κύπριου Αρχιεπισκόπου, μεταξύ των φιλορώσων Κύπριων Ιεραρχών, μια και
η αλλαγή που επήλθε στο Κυπριακό Σύνταγμα επιτρέπει στους Ρώσους στην καταγωγή
αλλά με Κυπριακή υπηκοότητα να ψηφίσουν στις Αρχιεπισκοπικές εκλογές και να
θέσουν τον εκλεκτό της Μόσχας στο τριπρόσωπο.
Θ. Και μέσω
αυτής ή απευθείας, να αποδυναμώσει όσο μπορεί το Φανάρι. Στο παιχνίδι παίζουν
Κύπριοι και Ελλαδίτες Ιεράρχες!
Ι. Σε αυτή την
αποδυνάμωση του ευθύνεται κυρίως η Αθήνα. Η οποία άλλα διατυμπανίζει περί
στήριξης και άλλα πράττει. Από την δεκαετία του 1960 είχε αρχίσει να σημειώνει,
όπως περιλαμβάνονται έγγραφα στα αρχεία, ότι « οι Ρωμιοί μειώθηκαν στην
Τουρκία, οπότε δεν χρειάζονται οι παραχωρήσεις στην Θράκη». Ξεχνώντας ότι οι
πολιτικές για την Θράκη έθιγαν το Ρωμαίικο. Σχετικά μπορεί να διαβάσει κάποιος
το βιβλίο μας που εκδόθηκε στο bookoo με τίτλο «Παλαιομουσουλμάνοι-Κεμαλικοί
στην Δυτική Θράκη».
Κ. Το
λυπηρό είναι ότι μέσα στο πολιτικό παιχνίδι , βρίσκονται δημοσιογράφοι και
ψευτο-αναλυτές οι οποίοι με τους τίτλους τους επηρεάζουν τον κόσμο. Παίζουν με
το συναίσθημα του λαού και τονίζουν ότι «κάθε τι που γίνεται ή έγινε, ευθύνεται
η Τουρκία». Σε αυτό το παιχνίδι μπαίνουν και ορισμένοι Ρωμιοί που όντως
κακοπάθησαν και συρρικνώθηκαν και γράφουν ότι τους έρθει στο μυαλό ξεχνώντας
όλα όσα λέγαμε στην Πόλη ότι «τα δεινά μας προέρχονται και από τον Μακάριο και
την Αθήνα» ! Μάλλον τώρα ασχολούνται με το ζήτημα της Ομογένειας μας και ας μου
επιτραπεί να σημειώσω φιλολογικά και λανθασμένα!
Λ. Βέβαια η
ιστορία αυτή έβγαλε και ένα καλό. Επανέφερε όλους τους Ρωμιούς στους κόλπους
του Φαναρίου, μια και είχαν διασκορπισθεί και είχαν ξεχάσει το Ρωμαίικο. Γιατί
δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το Ρωμαίικο είναι η ζωή μας, είναι το οξυγόνο μας,
είναι το Φανάρι, είναι η Σχολή, είναι τα σχολεία, είναι οι εκκλησίες, είναι τα
νεκροταφεία, είναι οι σύλλογοι, είναι οι κοινότητες μας. Κακοπάθαμε ,
συρρικνωθήκαμε. Οι αίτιοι πολλοί. Δεν πρέπει να δίνουμε άφεση αμαρτιών σε
κανένα. Γιατί πιστεύω ότι το Ρωμαίικο στην Πόλη, Ίμβρο και Τένεδο όχι μόνο δεν
θα πεθάνει όπως περιμένουν πολλοί αλλά αρχίζει και ζωντανεύει.