Γράφει ο Κωνσταντίνος Οδυσσέως*
Στην αυριανή κηδεία του Χρυσοστόμου Β’ θα έρθει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος με τρεις μητροπολίτες, υψηλή αντιπροσωπεία από το Βατικανό, πατριάρχες και μητροπολίτες από όλες τις ορθόδοξες Εκκλησίες, καθώς και εκπρόσωποι άλλων θρησκειών, ανάμεσά τους και αντιπρόσωπος του μουφτή των μουσουλμάνων στα κατεχόμενα (αφού ο ίδιος δεν δικαιούται να έρθει, διότι δεν είναι Κύπριος). Τέλος πάντων θα έρθουν όλοι, εκτός από τη ρωσική Εκκλησία, η οποία θα λάμψει διά της απουσίας της.
Ο Πατριάρχης της Ρωσίας Κύριλλος δεν συγκινήθηκε με τον θάνατο του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κι ούτε ενδιαφέρεται να στείλει εκπρόσωπό του στην κηδεία. Ίσως επειδή έχει τους δικούς του επισκόπους μέσα στην Ιερά Σύνοδο της Κύπρου; Δεν ξέρω. Πάντως φαίνεται πως ο δικός του Ιησούς Χριστός δεν είναι όπως αυτόν που ξέρουμε. Δεν είναι ο Ιησούς της αγάπης και της συγχώρεσης. Είναι ένας Ιησούς που ευλογεί τα δολοφονικά όπλα του Πούτιν, την ώρα που εισβάλλει σε μια άλλη χώρα για να την καταλάβει, σκοτώνοντας τα παιδιά της.
Είναι εκδικητικός ο Ιησούς του Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλου. Κρατά κακία, διότι ο Χρυσόστομος δεν έπαιξε το παιχνίδι του, όπως το έπαιξαν πολλοί Ελληνοκύπριοι μητροπολίτες, κάποιοι από τους οποίους φιλοδοξούν τώρα να ανέβουν στον αρχιεπισκοπικό θρόνο.
Το ρωσικό Πατριαρχείο εδώ και πολλά χρόνια προσπαθεί να ροκανίσει την πρωτοκαθεδρία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και να αναδειχθεί αυτό ως ο ηγέτης των Ορθοδόξων. Είναι γνωστή η προσπάθειά του να αλώσει το Άγιον Όρος και γενικά να διεισδύσει σε όλες τις αυτοκέφαλες ορθόδοξες εκκλησίες. Αλλά του κακοφάνηκε μετά, που οι ελεγχόμενες από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Εκκλησίες αναγνώρισαν την απόσχιση της Ουκρανικής Εκκλησίας.
(Στην πραγματικότητα ο Κύριλλος έκανε στα εκκλησιαστικά πράγματα ό,τι περίπου έκανε και ο Πούτιν στα πολιτικά. Ο οποίος προσπαθούσε εδώ και πολλά χρόνια με προπαγανδιστικούς μηχανισμούς, κυρίως μέσω του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων, να διαβρώσει τις δυτικές κοινωνίες και να υπονομεύσει το πολιτικό τους σύστημα με θεωρίες συνομωσίας, που βρήκαν ευήκοα ώτα, κυρίως ανάμεσα στο ακροδεξιό ακροατήριο και σε λάτρεις της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης, ενώ μετά βγήκε και παραπονούμενος, όταν η Δύση τον εξώθησε και τελικά τον παγίδευσε μέσα σε έναν θρασύτατο πόλεμο, στην Ουκρανία, που καταλήγει με μαθηματική ακρίβεια σε ντροπιαστική ήττα.)
Στην Εκκλησία της Κύπρου ο Κύριλλος κατάφερε να διεισδύσει με σχετική άνεση, λόγω της αθεράπευτης δουλικότητας των Κυπρίων απέναντι στη Ρωσία, αλλά βεβαίως και με το χρήμα που σκόρπισαν άφθονο εδώ ταπεινοί θρησκευόμενοι ορθόδοξοι Ρώσοι ολιγάρχες. Κατάφερε ο Κύριλλος να διαιρέσει την Ιερά Σύνοδο της Κύπρου και ίσως να είχε καταφέρει να την αλώσει πλήρως, αν αρχιεπίσκοπος ήταν ένας από τους δικούς του και όχι ο Χρυσόστομος Β’. Γιατί αυτός, ο ξεροκέφαλος Παφίτης, προτίμησε να οδηγήσει την Εκκλησία της Κύπρου πιο κοντά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, πιο κοντά δηλαδή στην ελληνική παράδοση της Εκκλησίας, παρά στην ρωσική επιρροή.
Ο Πατριάρχης της Μόσχας δεν ασχολείται, συνεπώς, με την κηδεία του Χρυσοστόμου. Έχει πιο σοβαρά προβλήματα τώρα. Η εισβολή του πολιτικού του πάτρωνα, Βλαδίμηρου Πούτιν, στην Ουκρανία, την οποία ο Κύριλλος ευλόγησε «κατά Χριστόν» φαίνεται να πηγαίνει τελικά κατά διαόλου, Ίσως επειδή οι ευλογίες του Ρώσου Πατριάρχη δεν εκπορεύονται από την σωστή πηγή;
* Ο Κωνσταντίνος Οδυσσέως είναι γενικός διευθυντής του ΑΝΤΕΝΝΑ Κύπρου, σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας