Λιτό και απέριττο, ως συνήθως, το Ανακοινωθέν του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Φαινομενικά ενημερώνει για τις «τρέχουσες ειδήσεις από το Φανάρι»... Όμως, η προσεκτική του ανάγνωση οδηγεί σε μια συγκλονιστική είδηση: Στην Κωνσταντινούπολη μετέβη ο...
Μητροπολίτης Τύχων, επικεφαλής της «Ορθοδόξου Εκκλησίας εν Αμερική», της γνωστής Ο.C.A. (Orthodox Church in America), ο οποίος θα συνοδεύσει τον Οικουμενικό Πατριάρχη κατά το ετήσιο προσκύνημά του στην Καππαδοκία.
Ιδού η επίσημη ανακοίνωση του Πατριαρχείου: «Τήν πρωΐαν τοῦ Σαββάτου, 22ας Ἰουνίου, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, συνοδευόμενος ὑπό τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου κ. Τύχωνος, ἐπικεφαλῆς τῆς «Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐν Ἀμερικῇ» (Ο.C.A.), καί κληρικῶν τῆς Πατριαρχικῆς Αὐλῆς, ἀνεχώρησεν ἀεροπορικῶς εἰς Καισάρειαν διά τό ἐτήσιον προσκύνημα Αὐτοῦ εἰς Καππαδοκίαν. Ὁ Παναγιώτατος θά ἐπιστρέψῃ, σύν Θεῷ, εἰς τήν Πόλιν τό ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς, 23ης ἰδίου».
Η «Ορθόδοξος Εκκλησία εν Αμερική» είναι κομμάτι της Ρωσικής Εκκλησίας. Από αυτήν προέρχεται, από τους Ρώσους της Αμερικής. Ανακηρύχθηκε «αυτοκέφαλη» από τη Ρωσική Εκκλησία το 1970, στα χρόνια της Σοβιετικής Ενώσεως, όταν η Ρωσική Εκκλησία ενεργούσε υπό τις διαταγές του Σοβιετικού Καθεστώτος, υπηρετώντας και τότε τη γεωπολιτική του Κράτους, και αναγνωρίστηκε ως τέτοια μόνο από τις Εκκλησίες της Βουλγαρίας, της Γεωργίας, της Πολωνίας, της Σερβίας και της Τσεχίας και Σλοβακίας, δηλαδή από όσες Εκκλησίες βρίσκονταν υπό το κράτος Κομμουνιστικών Καθεστώτων και συνεπώς όχι ελεύθερες να επιλέξουν. Οι υπόλοιπες Εκκλησίες, μεταξύ των οποίων φυσικά και τα τέσσερα Παλαίφατα Πατριαρχεία, δεν την αναγνωρίζουν ως «αυτοκέφαλη», αλλά ως αυτόνομο τμήμα του Πατριαρχείου Μόσχας, ακολουθώντας την ορθή εκκλησιολογική κανονική τάξη, σύμφωνα με την οποία μόνο το Οικουμενικό Πατριαρχείο μπορεί να χορηγεί Τόμους Αυτοκεφαλίας σε τοπικές Εκκλησίες.
Δυστυχώς, και μετά την πτώση του Κομμουνισμού, η Ρωσική Εκκλησία δεν αποκατέστησε την κανονική τάξη, η οποία απαιτούσε να υποβάλει αίτημα προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο προκειμένου να χορηγηθεί καθεστώς Αυτοκεφαλίας στην Ο.C.A. Και φυσικά δεν θα το έκανε ποτέ αυτό, αφού πάγια πολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας είναι η υπονόμευση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και η αθέμιτη αμφισβήτηση των προαιώνιων δικαίων και προνομίων της Πρωτοθρόνου και Πρωτευθύνου Εκκλησίας. (Περισσότερα για την Ο.C.A. εδώ: https://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Church_in_America).
Η Ο.C.A. λοιπόν είναι «παιδί» της Ρωσικής Εκκλησίας, σαρξ εκ της σαρκός της, και στην Αμερική λειτουργεί σύμφωνα με το τυπικό και τη λειτουργική παράδοσή της. Όμως, η Ο.C.A. δεν φαίνεται να ταυτίζεται πλέον με την πολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας, η οποία δραστηριοποιείται ως μοχλός άσκησης της εξωτερικής πολιτικής του Ρωσικού Κράτους, που, ιδιαίτερα στα χρόνια του Πούτιν, έχει πάρει τη μορφή ενός ανίερου συσχηματισμού που απειλεί ευθέως την οντολογία της Ορθοδόξου Εκκλησίας, σύμφωνα με τους λόγους του Κυρίου «η Βασιλεία η εμή ουκ έστιν εκ του κόσμου τούτου».
Στα πλαίσια αυτά, η Ο.C.A. και ο επικεφαλής της, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Τύχων, δεν έχουν διακόψει την ευχαριστιακή κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αρνούμενοι να ταυτιστούν με τις ακραίες μοσχοβίτικες αυθαιρεσίες.
Μάλιστα, το γεγονός ότι, πάνω στην κορύφωση του Ουκρανικού Ζητήματος και της σύγκρουσης ανάμεσα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και τη Μόσχα, ο Μητροπολίτης Τύχων επιλέγει να μεταβεί στο Φανάρι και να συνοδεύσει τον Οικουμενικό Πατριάρχη στην Καππαδοκία, όπου, σύμφωνα με πληροφορίες, αύριο θα συλλειτουργήσουν, αποτελεί ηχηρό μήνυμα - «γροθιά στο στομάχι», κατά το κοινώς λεγόμενο - προς τον Πατριάρχη Κύριλλο και την εν γένει πολιτική της Ρωσικής Εκκλησίας, η οποία έχει απογοητεύσει ακόμη και μεγάλο μέρος των ελευθέρως και υγιώς σκεπτομένων Ρώσων της Διασποράς.
Είθε να λάβουν αυτό το μήνυμα και να μετανοήσουν εγκαίρως.