«Η ΤΡΙΤΗ ΡΩΜΗ»: 2021 και πιο επίκαιρο από ποτέ


 

Οι πρόσφατες μεθοδεύσεις της Ρωσίας στην Λευκορωσία, υπέρ του εκεί δικτατορικού καθεστώτος και την εξόντωση των αντιφρονούντων, και οι παρεμβάσεις στην Ουκρανία θυμίζουν τον "υβριδικό πόλεμο" που διεξήγαγε στην Ελλάδα, με την εργαλειοποίηση της Ορθοδοξίας, την συστηματική διάδοση ψευδών ειδήσεων, τακτική που ακολούθησε συστηματικά και εξακολουθεί να εφαρμόζει, και την προσπάθεια φίμωσης των επικριτών της. Για να τους φιμώσει, προσφεύγει σε  συντονισμένες εκστρατείες "δολοφονίας χαρακτήρων" και σε συστηματικές παρενοχλήσεις, για τις οποίες ενεργοποιεί τους τοπικούς της εντολοδόχους.


Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:

“Το βιβλίο  αυτό  αναδεικνύει ένα ζήτημα καθαρά γεωπολιτικό, παρά την φαινομενικά θρησκευτική του διάσταση: τον πόλεμο που η Μόσχα έχει κηρύξει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Η φράση «Μόσχα, η Τρίτη Ρώμη» είναι μέρος των σχολικών μας ακουσμάτων. Λίγοι γνωρίζουν, ωστόσο, πως ο αυτοπροσδιορισμός της Μόσχας ως «Τρίτης Ρώμης» τροφοδοτείται συστηματικά από μία εθνική γραμμή δημιουργίας θρησκευτικών «αποικιών», με προφανή πολιτικά οφέλη.

Η από αιώνων Ρωσική στρατηγική διείσδυσης και κυριαρχίας στον Ορθόδοξο κόσμο γνώρισε νέα έξαρση την μετασοβιετική εποχή. Στην Ελλάδα μαίνεται από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 μια καλοστημένη επιχείρηση «υβριδικού πολέμου», που στοχεύει να στρέψει την ελληνική κοινωνία ενάντια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Η Μόσχα προσπάθησε, παράλληλα, με απειλές και πράξεις δολιοφθοράς κατά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, να εμποδίσει την δημιουργία αυτοκέφαλης εκκλησίας στην Ουκρανία, την οποία θεωρεί πνευματική της «αποικία». Έχοντας αποτύχει να εκβιάσει τις εξελίξεις, διέκοψε σχέσεις με την Κωνσταντινούπολη, την Αθήνα  και με κάθε άλλη εκκλησία που αναγνώρισε την θρησκευτική χειραφέτηση της Ουκρανίας.

Προσπάθησα, μελετώντας την διαμόρφωση της ρωσικής Ορθοδοξίας και την κοσμοθεωρία κράτους και εκκλησίας στην Ρωσία, να κατανοήσω πώς γεννήθηκε η υπερφίαλη «γεωπολιτική της Ορθοδοξίας». Μόλις σήμερα, με την Ορθόδοξη «οικουμένη» να κινδυνεύει να διχοτομηθεί, δείχνει ενδιαφέρον για όλα αυτά η ευρύτερη κοινωνία, πέραν του στενού κύκλου του κλήρου, των εκκλησιαστικών ιστορικών και των διπλωματών. 

Οι Ρώσοι παραμένουν δέσμιοι της σαγήνης τους για ένα ένδοξο παρελθόν. Μήπως όμως η ψύχωσή τους με την αυτοκρατορική ιδέα και την ισχύ υπονομεύει, τελικά, την επιρροή τους στον όλο Ορθόδοξο κόσμο;  – Α.Μ.

 

Αλέξανδρος Μασσαβέτας

 

Πηγή

 

Περισσότερα για το βιβλίο του Αλέξανδρου Μασσαβέτα «Η Τρίτη Ρώμη. Η Μόσχα και ο θρόνος της ορθοδοξίας», εδώ.