Η δυνατή αυτή θεολογική παρέμβαση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίου για το θέμα της τήρησης των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας -και ιδιαίτερα της χρήσης μάσκας- εντός των Ιερών Ναών, πρέπει να διαβαστεί με πολλή προσοχή, λέξη προς λέξη, φράση προς φράση, πρόταση προς πρόταση.
Όχι μόνο γιατί τα θεολογικά
επιχειρήματα του Επισκόπου και Καθηγητού είναι πανίσχυρα και αρραγώς
θεμελιωμένα στην Αγία Γραφή και την Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας μας, αλλά και
για ένα ακόμη λόγο. Διότι ο Σεβασμιώτατος δεν ανήκει στην κατηγορία που έχει
δημιουργήσει η προπαγάνδα των χριστιανοταλιμπάν, αποτειχισμένων και μη, δηλαδή
δεν είναι ούτε «οικουμενιστής», ούτε «νεωτεριστής», ούτε «μετανεωτερικός», ούτε
«μεταπατερικός», κ.λπ. με τα οποία «στολίζουν» συνήθως τους αντιφρονούντες οι ταλιμπάν
«σουπερορθόδοξοι».
Ο άγιος Γόρτυνος
κ. Ιερεμίας είναι πνευματικό τέκνο και ανάστημα ενός κατεξοχήν «σκληρού» και «υπερσυντηρητικού»
εκκλησιαστικού άνδρα, του αοιδίμου Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτη,
στο όνομα του οποίου σήμερα πολλοί επιτίθενται στην Εκκλησία και τις επίσημες
αποφάσεις της σε διάφορα ζητήματα, μεταξύ των οποίων και για την εφαρμογή των
μέτρων κατά της πανδημίας στους χώρους λατρείας.
Παραθέτουμε το
εξαίρετο κείμενο του Σεβασμιωτάτου και καλούμε κάθε σώφρον και υπάκουο τέκνο της
Εκκλησίας με τα δικά του λόγια: «Εμείς σε όλα θα πράξουμε ό,τι μας πει η
Εκκλησία, η Σύνοδος των Ιεραρχών της Εκκλησίας μας»!
***
1. Μας ήρθε στα
χρόνια μας, αδελφοί χριστιανοί, για τα πολλά μας αμαρτήματα, και το θανατηφόρο
κακό του κορωνοϊού.
Και πρέπει, λοιπόν, όλοι μας να προφυλαχτούμε,
για να αποτρέψουμε το κακό.
Πάντως, για την προφύλαξή μας από το κακό του
κορωνοϊού, όλοι οι ειδικοί μας συνιστούν τις αποστάσεις μεταξύ μας και να
φοράμε μάσκα, για να μην εισπνέουμε τυχόν κακό μικρόβιο του άλλου ή και της
ατμόσφαιρας ακόμη τα μικρόβια. Ιδιαίτερα αυτό σε συναντήσεις και συγκεντρώσεις
είναι αναγκαίο.
2. Γύρω από τον
κορωνοϊό ακούστηκαν πολλά, που μερικά μας αποδεικνύουν ότι δεν σκεπτόμαστε
θεολογικά, μα ούτε και λογικά, δηλαδή, ανθρώπινα.
Και εξηγώ τι θέλω να πω, ζητώντας συγγνώμη από
τους αντιφρονούντες. Είπαμε για την προφύλαξή μας να φοράμε μάσκες στο πρόσωπο.
Και έτσι γίνεται στα σχολεία, στα «σούπερ
μάρκετ», στις συγκεντρώσεις, στις αγορές κ.λπ.
Το ίδιο βεβαίως και για τον ίδιο λόγο πρέπει να
γίνεται και στους ιερούς Ναούς κατά την θεία λατρεία.
Όχι, λέγουν, μερικοί, ή και πολλοί χριστιανοί
και κληρικοί, όχι μέσα στους Ναούς η μάσκα.
«Γιατί;», τους ρωτάμε. «Γιατί μέσα στον Ναό –
μας λέγουν – είναι ο Θεός και δεν πρόκειται να μας συμβεί κανένα κακό».
3. Πραγματικά,
χριστιανοί, δεν μπορώ να καταλάβω τον λόγο αυτό.
Δηλαδή, όταν είμαι μέσα στον Ναό, την ώρα που
γίνεται ιερή Ακολουθία, είναι αμαρτία το να φορέσω μία ζακέττα η και ένα παλτό
ακόμη, για να προφυλαχτώ από το κρύο;
Θα πω ότι μέσα στον Ναό, που είμαι, είναι ο Θεός
και δεν πρόκειται να κρυώσω;
Πόσες φορές δεν συνέβηκε και σε ιερείς και σε
ψάλτες να κρυολογήσουν από τα ρεύματα των παραθύρων κατά την ώρα της θείας
λατρείας;
Ο,τι λοιπόν είναι μία ζακέττα για προφύλαξη από
το κρύο, το ίδιο ακριβώς, ακριβώς το ίδιο, είναι και το να φορέσω μία μάσκα για
την προφύλαξη από τον κορωνοϊό.
Και το άλλο ακόμη δεν μπορώ να καταλάβω: Ο Θεός
της αγάπης μόνο στον Ναό φυλάγει τα παιδιά Του από αρρώστια και δεν δείχνει την
αγάπη Του έξω από τον Ναό;
Μην περιμένουμε, χριστιανοί μου, να μας
προφυλάξει ο Θεός εκεί που μπορούμε μόνοι μας να προφυλαχθούμε.
Εκεί που ο άνθρωπος μπορεί να ενεργήσει με την
λογική του και την δύναμή του, δεν επεμβαίνει ο Θεός.
Ο Ιησούς Χριστός μας την πλάκα, που ήταν στον
τάφο του Λαζάρου, είπε να έλθουν οι άνθρωποι να την παραμερίσουν, γιατί
μπορούσαν οι άνθρωποι να το κάνουν αυτό.
Τι δεν μπορούσαν οι άνθρωποι να κάνουν; Το να
αναστήσουν τον νεκρό. Σ᾽ αυτό επενέβη ο Χριστός και έκανε το θαύμα και ανέστησε
τον Λάζαρο (Ιωάν. 11,38-39).
4. Και στον Ναό,
λοιπόν, μέσα στην Εκκλησία, χριστιανέ, μπορεί να κολλήσεις κορωνοϊό, από τον
βήχα και το φτέρνισμα και το πλησίασμα των άλλων.
Γι᾽ αυτό και εκεί πρέπει να φοράς την μάσκα και
μην περιμένεις τον Θεό να σου κάνει θαύμα σ᾽ αυτό που μπορείς μόνος σου να το
πετύχεις.
Στον Ναό πηγαίνουμε για να δηλώσουμε την αγάπη
μας στον Θεό μας και να πάρουμε την Χάρη Του για τον αγώνα της ζωής μας, και
όχι για να Τον εκπειράζουμε να μας σώσει από ένα κακό, χωρίς εμείς να λάβουμε
τα μέτρα να διαφυλαχθούμε από αυτό.
Ο Θεός μας είπε να τιμούμε τους ιατρούς και να
πηγαίνουμε σ᾽ αυτούς, γιατί ο Θεός δίνει σ᾽ αυτούς την σοφία, για να ευρίσκουν
τα φάρμακα (βλ. Σ. Σειρ. 38,1 εξ.).
5. Ειπώθηκε και το
άλλο: Δεν πρέπει – είπαν – να φοράμε μάσκα στις Εκκλησίες, γιατί αλλοιώνεται η
μορφή μας και παρουσιαζόμαστε διαφορετικοί ενώπιον του Θεού. Μπράβο μας!
Αχ!… Και το ότι η αμαρτία μας κάνει ελεεινούς
και ασχημομούριδες και ασχημίζει την ομορφιά της ψυχής μας, που είναι «κατ᾽
εικόνα Θεού» πλασμένη, αυτό δεν το βλέπουμε και δεν μας πονάει;
Αλλά σκέπτομαι και το εξής: Τι θα έλεγαν για τον
απόστολο Παύλο, αν ζούσε στις μέρες μας και μαντήλωνε τις γυναίκες (βλ. Α´ Κορ.
11,1 εξ.) που το μαντήλι είναι σαν πέντε και δέκα μάσκες!…
6. Αδελφοί μου, ας
ασχοληθούμε με το κύριο θέμα της πνευματικής μας ζωής, με το να αγαπήσουμε τον
Χριστό μας, με το να γλυκαινόμαστε με την προσευχή και την μελέτη του λόγου του
Θεού της Αγίας Γραφής και των αγίων Πατέρων μας, και να είμαστε αγαπημένοι με
όλους.
Γι᾽ αυτά θα κριθούμε την ημέρα της Κρίσεως και
όχι για το αν φορέσαμε ή δεν φορέσαμε μάσκα στους ιερούς Ναούς. Εμείς όπως σε
όλα, έτσι και σ᾽ αυτό, θα πράξουμε ό,τι μας πει η Εκκλησία, η Σύνοδος των
Ιεραρχών της Εκκλησίας μας.
Με πολλές ευχές,
† Ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας
ΥΓ. Σ᾽ αυτούς που
επιμένουν ακόμη ότι είναι αμαρτία το να φοράμε την μάσκα στον Ναό, για να
προφυλαχθούμε από τον κορωνοϊό, παρακαλώ να μου απαντήσουν στο απλό ερώτημά μου
που είπα: Γιατί αυτό είναι αμαρτία και δεν είναι αμαρτία και το να φορέσουμε
μία ζακέττα στην Εκκλησία, για να προφυλαχθούμε από το κρύο;