Το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο έφερε ανακατατάξεις, μεταξύ άλλων, και στις επίσημες εκδόσεις των Διπτύχων των τοπικών Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.
Έτσι, αμέσως μετά την εγγραφή στα Δίπτυχα του ονόματος του Μακαριωτάτου
Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφανίου από τους Προκαθημένους
των τοπικών Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, τέθηκε και το ζήτημα της αναγραφής των
διοικητικών στοιχείων για την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας στις επίσημες
εκδόσεις των Διπτύχων.
Ήδη, λοιπόν, μετά το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα περί της Ορθοδόξου
Εκκλησίας της Ουκρανίας στοιχεία έχουν περιληφθεί και στις εκδόσεις των
Διπτύχων του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, της Εκκλησίας της Κύπρου και της
Εκκλησίας της Ελλάδος.
Υπήρξε, όμως, στην αρχή, τουλάχιστον στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος εξ όσων γνωρίζω -και αγνοώ εάν διορθώθηκε στην εφετινή έκδοση- ένα ζήτημα καθαρά «τεχνικής» φύσεως, που μάλιστα έδωσε αφορμή στους προπαγανδιστές της Μόσχας να ισχυριστούν ότι τάχα η Εκκλησία της Ελλάδος δεν αναγνωρίζει τον Επιφάνιο ως κανονικό Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ουκρανίας, αλλά τον... Ονούφριο, δηλαδή τον «εν Κιέβω» Μητροπολίτη της Ρωσικής Εκκλησίας! Το πρόβλημα έγκειται στον τρόπο με τον οποίο συντάσσονται τα Δίπτυχα. Δηλαδή, η Εκκλησία της Ελλάδος, όπως και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ζητούν κάθε χρόνο από τις κατά τόπους Εκκλησίες και τις Μητροπόλεις να τους αποστείλουν τα επικαιροποιημένα διοικητικά τους στοιχεία προς δημοσίευση στην έκδοση του επόμενου έτους. Η Εκκλησία της Ελλάδος, λοιπόν, για την ακρίβεια η επιτροπή που ασχολείται με την έκδοση αυτή, τουλάχιστον μέχρι και πέρυσι δημοσίευε στα Δίπτυχα τα στοιχεία για την Εκκλησία της Ρωσίας, όπως αυτά τα δίνει η Μόσχα. Και η Μόσχα, φυσικά, δίνει αυτό που η ίδια -αντικανονικώς πλέον- ισχυρίζεται, ότι δηλαδή παράλληλα με τον κανονικό Προκαθήμενο της Ουκρανικής Εκκλησίας, τον Επιφάνιο, υπάρχει και ο κατ’ αυτούς «μοναδικός Μητροπολίτης Κιέβου», ο Ονούφριος. Και έτσι, είχαμε το όντως τραγελαφικό αποτέλεσμα, στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος να αναγράφονται ταυτόχρονα δύο πρόσωπα με τον ίδιο τίτλο: «Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας»... Ο ένας, βέβαια, ως ιεράρχης εντός του Πατριαρχείου Μόσχας και ως μόνιμο μέλος της Συνόδου του, ο Ονούφριος, και ο άλλος, ο Επιφάνιος, ως ο Προκαθήμενος της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας. Παρά ταύτα, έστω και με αυτή τη διακριτή διαφορά, οι Μοσχοβίτες βρήκαν την ευκαιρία να προπαγανδίσουν, διαστρέφοντας, κατά την προσφιλή τακτική τους, την πραγματικότητα. Λες και, ακόμη και αν εκ παραδρομής γραφτεί κάτι λάθος ή όχι ακριβώς, σημασία έχει αυτό και όχι ότι εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος μνημονεύει, κατά το κυριαρχικό του δικαίωμα, στα Δίπτυχα τον Μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιο μεταξύ των Προέδρων των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών. Αλλά και σίγουρα δεν αποτελεί δικαιολογία, από μέρους της Εκκλησίας της Ελλάδος, το ότι «γράφουμε ό,τι μας στέλνουν», όταν αυτό που γράφεται δεν έχει απλώς διοικητική, αλλά και εκκλησιολογική-ιεροκανονική φύση και σημασία...
Τέλος πάντων, αυτό το «τεχνικό» -αλλά και ουσιαστικό, από πλευράς ορθής
εκκλησιολογικής αποτύπωσης των πραγμάτων- ζήτημα διευθετήθηκε σίγουρα στα
Δίπτυχα της Παλαιφάτου Εκκλησίας της Κύπρου, της πρώτης στην τάξη των
Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που έχουν ως Προκαθήμενο Αρχιεπίσκοπο ή Μητροπολίτη.
Έτσι, στην έκδοση των Διπτύχων του έτους 2022 της Εκκλησίας Κύπρου, που έχει
τον επίσημο τίτλο «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΙΣ
της Εκκλησίας Κύπρου και των λοιπών Ορθοδόξων Εκκλησιών», στον οικείο τόπο,
ο μεν Επιφάνιος αναγράφεται ως «Η Α.
ΜΑΚΑΡΙΟΤΗΣ, ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφάνιος», ο δε
Ονούφριος, συμπεριλαμβάνεται εντός της Ρωσικής Εκκλησίας, όπου και ανήκει, ως
πρώτο από τα μόνιμα μέλη της Ιεράς Συνόδου της και με τον ορθό πλέον τίτλο του:
«Ονούφριος, Μητροπολίτης εν Κιέβω».
Τόσο καλά, τόσο απλά.