Η μητροπολιτική γενειάδα


 

Γράφει ο HENRY MARSH - νευροχειρουργός, συγγραφέας

Μια φορά με κάλεσε για τσάι ο ηγούμενος της Λαύρας, αλλά αποδείχθηκε ότι αντί για τσάι μας σέρβιραν βότκα. 

Τα μεγάλα παράθυρα του δωματίου όπου καθόμασταν είχαν θέα στον ποταμό Ντνίπρο. Οι απότομες πλαγιές ήταν καλυμμένες με πλούσια άνθη ακακίας. Κάθε πρόποση που έκανε ο μητροπολίτης συνοδευόταν από τους ακόλουθούς του σε όμορφο αρμονικό τραγούδι.

Ήταν όλα πολύ συγκινητικά, αλλά μετά από άλλο ένα ποτό έπρεπε να επισκεφθώ την τουαλέτα του μητροπολίτη. Αυτό που είδα με άφησε άναυδο: το ένα ράφι μετά το άλλο με προϊόντα περιποίησης γενειάδας, βαφές μαλλιών και άλλα διάφορα καλλυντικά παρατεταγμένα μπροστά στα μάτια μου. 

Για μια στιγμή νόμιζα ότι βρισκόμουν σε εργαστήριο μάγου. Όλα τα αυτοκόλλητα ήταν στα αγγλικά ή στα γερμανικά. Τώρα έγινε σαφές πώς είχε μια τόσο εκπληκτικά πυκνή, γυαλιστερή μαύρη γενειάδα, αν και δεν νομίζω ότι είχε Mercedes εκείνη την εποχή.

Ως εκ τούτου, δεν εξεπλάγην όταν έμαθα την περασμένη εβδομάδα ότι οι Ουκρανοί που αγωνίζονται για την ελευθερία και την ανεξαρτησία τους τον έδιωξαν από τη Λαύρα.

Ήρθα για πρώτη φορά στην Ουκρανία το 1992. Ένας Άγγλος επιχειρηματίας ήλπιζε να εδραιώσει πωλήσεις ιατρικού εξοπλισμού στη νεοσύστατη ανεξάρτητη χώρα και δημιούργησε μια εμπορική εταιρεία με έναν οδοντίατρο του Ντονέτσκ. Είχε ακούσει για το Ινστιτούτο Νευροχειρουργικής στο Κίεβο και σκέφτηκε ότι η ιδέα να φέρει έναν Άγγλο νευροχειρουργό για να δώσει μερικές διαλέξεις εκεί θα ήταν μια καλή βοήθεια για την επιχείρησή του. 

Ήταν εντελώς τυχαίο το γεγονός ότι τηλεφώνησε στο νοσοκομείο μου, όπου η ρεσεψιονίστ, εξίσου τυχαία, τον μετέφερε στη γραμματέα μου. Εκείνη ήταν που με έπεισε να έρθω, γιατί στην αρχή δεν ήθελα λόγω του όγκου της δουλειάς που είχα να κάνω.

Ήξερε για το ενδιαφέρον μου για την Ανατολική Ευρώπη και το σοβιετικό παρελθόν. Κληρονόμησα αυτό το ενδιαφέρον από τους γονείς μου, οι οποίοι ασχολούνταν με τα ανθρώπινα δικαιώματα και ήταν μέλη μιας μικρής ομάδας ανθρώπων που ίδρυσαν τη Διεθνή Αμνηστία το 1961. 

Η μητέρα μου ήταν Γερμανίδα και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Γερμανία το 1939, αφού η Γκεστάπο άρχισε να ενδιαφέρεται γι' αυτήν λόγω των αντιναζιστικών της απόψεων.

Οι σπουδές μου στη Σοβιετολογία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ήταν επιθυμία των γονέων μου, αν και αργότερα, μετά από μια σειρά ασυνήθιστων ατυχημάτων, άρχισα να εκπαιδεύομαι ως γιατρός και έγινα νευροχειρουργός. Από τους γονείς μου έμαθα για τη σημασία της εξυπηρέτησης του κοινού και τα δεινά της απολυταρχίας και του λαϊκισμού.

Από το 1992, ταξιδεύω στην Ουκρανία για να μοιραστώ τη χειρουργική μου εμπειρία με Ουκρανούς συναδέλφους. Τα πρώτα χρόνια, έφερα μαζί μου πολύ χειρουργικό εξοπλισμό. Από την αρχή, μου ήταν σαφές ότι η Ουκρανία είναι μια νέα και πολύ σημαντική χώρα, μια πεταλούδα που προσπαθεί να ξεφύγει από το σοβιετικό κουκούλι της. 

Ήταν χαρά μου να παρακολουθώ την Ουκρανία να μεγαλώνει και να αναπτύσσεται τα τελευταία 30 χρόνια, παρά την ταυτόχρονη θλίψη για τα ατελείωτα προβλήματά της με τη διαφθορά και τους ολιγάρχες. 

Μου πήρε πολλά χρόνια για να συνειδητοποιήσω ότι είχα παρεξηγήσει πολλά από αυτά που έβλεπα στην Ουκρανία - εν μέρει επειδή δεν είχα σπουδάσει ποτέ ουκρανικά, εν μέρει επειδή ήμουν αφελής και με ευσεβείς πόθους.

Τώρα βλέπω ότι πολλά πράγματα δεν ήταν αυτό που φαίνονταν και ότι συχνά εξαπατήθηκα. Έχω επίσης την υποψία ότι η γενειάδα του ηγουμένου της Λαύρας ήταν γκρίζα και δασύτριχη όταν τον συνάντησα, αλλά απλώς την συγκάλυπτε επιδέξια.

Πάντα γνώριζα ότι οι σχέσεις μεταξύ του ρωσικού και του ουκρανικού τμήματος της ουκρανικής κοινωνίας είναι πολύ περίπλοκες, αλλά ποτέ δεν φανταζόμουν ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πόλεμο. 

Τώρα μου είναι ξεκάθαρο ότι τα πράγματα στα οποία πίστευαν οι γονείς μου και μου τα ενστάλαξαν - το κράτος δικαίου σε μια ελεύθερη κοινωνία, μια παγκόσμια τάξη που βασίζεται στον σεβασμό του νόμου - διακυβεύονται στην Ουκρανία.

Σταμάτησα να δραστηριοποιούμαι πριν από μερικά χρόνια, αλλά συνεχίζω να διδάσκω και να δίνω διαλέξεις σε όλο τον κόσμο. Πρώτα απ' όλα, προσπαθώ να εξηγήσω στους φοιτητές και τους νέους γιατρούς τη σημασία της ομαδικής εργασίας και των ανοιχτών συζητήσεων, της ειλικρίνειας στην παραδοχή των δικών τους λαθών, ακόμη και αν αυτό είναι πολύ δύσκολο, και της ανοιχτότητας με τους συναδέλφους.

Μαθαίνουμε τα περισσότερα από τα λάθη - οι επιτυχίες μας διδάσκουν λίγα. Οι συνάδελφοί μας είναι σε θέση να δουν καλύτερα τα λάθη μας, όπως και εμείς είμαστε σε θέση να δούμε καλύτερα τα δικά τους. 

Η παρουσία καλών συναδέλφων είναι θεμελιώδης για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος στο οποίο είναι δυνατή η αξιόπιστη και αποτελεσματική ιατρική πρακτική. Αλλά δεν θα έχετε καλούς συναδέλφους αν δεν είστε ειλικρινείς και δεν είστε καλός συνάδελφος γι' αυτούς.

Αυτό είναι που προσπαθώ να διδάξω.

Στο παρελθόν, το ουκρανικό σύστημα υγειονομικής περίθαλψης έδωσε πολύ λίγη προσοχή στην παρηγορική φροντίδα, ενώ ένα κατάλληλο επίπεδο παρηγορικής φροντίδας είναι ένας δείκτης που διακρίνει τις ανθρωπιστικές και ελεύθερες κοινωνίες μας από την ανάλγητη αδιαφορία που δυστυχώς χαρακτηρίζει τη Ρωσία του Πούτιν. 

Φαίνεται ότι αυτή η απανθρωπιά είναι βαθιά ριζωμένη στη ρωσική κουλτούρα, στην οποία το μούσι του ιερέα είναι πιο σημαντικό από την υγεία των πασχόντων και των ασθενών- μια κουλτούρα από την οποία η Ουκρανία προσπαθεί να απελευθερωθεί.

Η καλή ιατρική δεν αφορά μόνο τις χειρουργικές δεξιότητες και τη συνταγογράφηση φαρμάκων, αλλά και την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Εξαιτίας αυτού του πολέμου, η σημασία της παρηγορικής φροντίδας αυξάνεται ακόμη περισσότερο, καθώς πολλοί άνθρωποι - τόσο ενήλικες όσο και παιδιά - έχουν τραυματιστεί σε τέτοιο βαθμό που η εξέλιξη είναι θανατηφόρα, παρά την όποια θεραπεία.

Το κίνημα της παρηγορικής φροντίδας και το σύγχρονο μοντέλο παρηγορικής φροντίδας προήλθαν από την Αγγλία. Τον περασμένο Οκτώβριο, επισκέφθηκα την Ουκρανία μαζί με μια γνωστή ειδική στην παρηγορική φροντίδα, τη δρα Ρέιτσελ Κλαρκ.

Παρόλο που η Ρέιτσελ δεν είχε ξαναπάει ποτέ στην Ουκρανία, ερωτεύτηκε αμέσως τη χώρα, όπως κι εγώ πριν από 31 χρόνια, παρά το γεγονός ότι την ημέρα που φτάσαμε, ρωσικοί πύραυλοι σφυροκοπούσαν το κέντρο του Κιέβου κατά τη διάρκεια ενός νυχτερινού τρένου από το Λβιβ. 

Μαζί της ιδρύσαμε το φιλανθρωπικό ίδρυμα Hospice Ukraine για να βοηθήσουμε τους Ουκρανούς συναδέλφους μας, γιατρούς παρηγορικής φροντίδας, με τα χρήματα που συγκεντρώσαμε στην Αγγλία. Η τελετή εγκαινίων του ιδρύματος θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο στο Λονδίνο στη Βασιλική Ιατρική Εταιρεία.

Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τους Ουκρανούς συναδέλφους μας στο μέλλον.


Πηγή