Μετάφραση (με επεξηγήσεις) στα ελληνικά της εύστοχης ανάλυσης του Αρχιμανδρίτου Κυρίλλου Χοβόρουν (Cyril Hovorun) σχετικά με τις αποφάσεις της Συνόδου της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία συνήλθε στις 26 Φεβρουαρίου 2019 στη Μόσχα, για πρώτη φορά μετά τον...
Τόμο της Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Ο Πανοσιολογιώτατος π. Κύριλλος διακρίνει τα «πεσμένα φτερά» της Ρωσικής Εκκλησίας, η οποία, μετά και τις αποφάσεις των Εκκλησιών Κύπρου και Ρουμανίας, διαπιστώνει ότι η επιχειρηματολογία της σχετικά με την Ουκρανία δεν βρίσκει την ανταπόκριση που θα ήθελε στις λοιπές Ορθόδοξες Εκκλησίες, ενώ πλέον ο Τόμος είναι μια εκκλησιαστική πραγματικότητα την οποία ουσιαστικά κανείς δεν αμφισβητεί. Και πάντως όχι οι Εκκλησίες της Κύπρου και της Ρουμανίας, οι μόνες που μέχρι στιγμής έχουν τοποθετηθεί συνοδικώς και επισήμως για το ζήτημα.
Η Σύνοδος του Πατριαρχείου της Μόσχας εξαντλήθηκε λοιπόν σε τρέχοντα υπηρεσιακά και διοικητικά θέματα που αφορούν το εσωτερικό της Ρωσικής Εκκλησίας. Καμία αντίδραση στην κοσμογονία που συντελέστηκε με την υπογραφή και επίδοση του Τόμου της Αυτοκεφαλίας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη στην Εκκλησία της Ουκρανίας...
Παραθέτομε τη μετάφραση, για την οποία ευχαριστούμε θερμά τον φίλο Aleksandros Romiopoulos:
«Το βασικό συμπέρασμα της Συνόδου στη Μόσχα: Το Μεγάλο Σχίσμα στην Οικουμενική Ορθοδοξία ακυρώνεται.
Ήταν η πρώτη συνεδρίαση (της Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας) μετά τον Τόμο της Κωνσταντινουπόλεως και η αντίδραση θα μπορούσε να είναι η πιο μεγάλη (οξεία) από ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Ωστόσο αναλώθηκε σε μεγάλες ανακατατάξεις (υπηρεσιακής και διοικητικής φύσεως που αφορούν στο εσωτερικό της Ρωσικής Εκκλησίας, π.χ. μεταθέσεις Επισκόπων), που επίσης εκπλήσσουν. Και αυτό οπωσδήποτε είναι καλό.
Παρ’ όλο που ακούγεται παράδοξο, η πιο σκληρή αντίδραση της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έγινε για το διορισμό από την Κωνσταντινούπολη των δύο Εξάρχων της στην Ουκρανία τον περασμένο Σεπτέμβριο και όχι για την ακύρωση των αναθεμάτων (στον Φιλάρετο, το Μακάριο και τους υπ’ αυτούς κληρικούς), ούτε για την επαναφορά της Μητροπόλεως Κιέβου στο καθεστώς πριν από το 1686, ούτε και για τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας.
Παράδοξες αποφάσεις, αλλά προνοητικές...
Υ.Γ. Νομίζω πως σοβαροί παράγοντες που επηρέασαν αυτή την απόφαση (καθόρισαν αυτήν την στάση) της Ρωσικής Εκκλησίας είναι οι πρόσφατες αποφάσεις των Εκκλησιών της Κύπρου και της Ρουμανίας.»
Η πρωτότυπη δημοσίευση του π. Κυρίλλου στο σύνδεσμο: facebook.com
Главный итог Синода в Москве: великая схизма в глобальном Православии отменяется.
Это было первое заседание после Константинопольского Томоса, и реакция могла быть самая масштабная какую можно себе представить. Однако она сублимировалась в масштабные перестановки, которые тоже поражают воображение. И это однозначно хорошо.
Как ни парадоксально, но самой жесткой реакция РПЦ была на назначение Константинополем экзархов в сентябре прошлого года - ни на отмену анафем, ни на восстановление Киевской митрополии образца до 1686 года, ни на Томос об автокефалии.
Парадоксальные, но промыслительные решения)))
P.S. Думаю, важными факторами, повлиявшими на это решение Русской Церкви, стали недавние решения Кипрской и Румынской Церквей