Του Πρωτοπρεσβυτέρου Βασιλείου Θερμού*
Επιλέγω μερικές ψηφίδες της πρόσφατης επικαιρότητας:
Δεχθήκαμε πάμπολλες ευχαριστίες από συνετούς Αγιορείτες πατέρες για το δημοσίευμα αποκατάστασης της αλήθειας σχετικά με την κοίμηση του μακαριστού Γέροντος Παύλου Λαυρεώτου.
Με την ευλογία και τη συμμετοχή του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου πραγματοποιήθηκε σήμερα 27 Νοεμβρίου Θεία Λειτουργία και Μνημόσυνο για τα θύματα του Γολοντομόρ, της ουκρανικής γενοκτονίας 1932 – 1933. Πρόκειται για την τεχνητή λιμοκτονία που προκάλεσε το σοβιετικό καθεστώς στην Ουκρανία το 1932 – 1933 αφαιρώντας όλες τις ποσότητες αποθηκευμένων τροφίμων εκείνης της χρονιάς και καταδικάζοντας σε θάνατο από πείνα εκατομμύρια Ουκρανούς. Πρόκειται για την μεγαλύτερη τραγωδία του ουκρανικού λαού.
Το ότι οι επικίνδυνοι, δολοφόνοι ψυχών και σωμάτων, αρνητές της πραγματικότητος «αντιεμβολιαστές» δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο, ούτε καμία συστολή, έχει πλέον καταστεί αδιαμφισβήτητα γνωστό στους πάντες. Δεν διστάζουν να καπηλεύονται οποιονδήποτε και ο,τιδήποτε για να επιβάλλουν τα ψεύδη και τις θεωρίες συνωμοσίας στους αφελείς οπαδούς τους. Δεν έχουν καμία ντροπή ή σεβασμό, δεν απέχουν ούτε από το φοβερό ηθικό και ποινικό παράπτωμα της προσβολής της μνήμης των νεκρών.
Το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ πρόσθεσε επίσημα τη Ρωσία στον κατάλογό του με τους «πιο σοβαρούς παραβάτες της θρησκευτικής ελευθερίας» στον κόσμο, ο οποίος περιλαμβάνει το Ιράν, το Πακιστάν, το Τατζικιστάν, το Τουρκμενιστάν και πέντε ακόμα χώρες.
Του Ολεξάντρ
Εφρεμένκο, θεολόγου
Ο ΟΗΕ εντόπισε προβλήματα στη μετάβαση των ενοριών στην Ουκρανική Εκκλησία χωρίς να διευκρινίζει από ποιον πηγάζουν αυτά τα προβλήματα και ποιοι ακριβώς είναι τα θύματα. Αντίθετα, η σχετική αναφορά του ΟΗΕ, την οποία επικαλούνται στελέχη της Ρωσικής Εκκλησίας – όπως ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων- αναφέρει ξεκάθαρα ότι η Κριμαία είναι ουκρανική και η Ρωσία είναι κράτος – καταληψίας.
Το Εθνικό Γραφείο Ερευνών της Ουκρανίας ολοκλήρωσε τις έρευνες όσον αφορά τα εγκλήματα του προέδρου – δραπέτη Βίκτορ Γιανουκόβιτς και ακόμα εννέα ανώτατων κρατικών λειτουργών, τα οποία τελέστηκαν κατά τη διάρκεια των διαμαρτυριών στο Μαϊντάν το 2014. Οι έρευνες κράτησαν οκτώ χρόνια ενώ έχουν συγκεντρωθεί περί των 1.500 τόμων αποδεικτικού υλικού, σύμφωνα με την υπηρεσία.
Του Κώστα Ονισένκο
Οι μετανάστες στα σύνορα Λευκορωσίας - Πολωνίας είναι ορισμένοι από εσάς. Οι συγκεκριμένοι βρέθηκαν εκεί απαντώντας σε φήμες και δημοσιεύματα στις χώρες τους ότι μπορούν να βρεθούν στην Ε.Ε. μέσω ενός νέου διαύλου που άνοιξε στο κέντρο της Ευρώπης. Ουσιαστικά έπεσαν θύματα παραπληροφόρησης, η οποία έγινε στοχευμένα προκειμένου να μετατρέψει τους ίδιους από άτομα (ανθρώπινα όντα) σε μάζα - εργαλείο πολιτικού παιχνιδιού. Ανάμεσά τους υπάρχουν πληρωμένοι υποκινητές, οι οποίοι επεμβαίνουν προκειμένου να τους κατευθύνουν ή και να τους απειλήσουν προκειμένου αυτοί να συνεχίσουν να συμπεριφέρονται ως μάζα - εργαλείο.
Στις 16 Νοεμβρίου 2021, πραγματοποιήθηκε τηλεφωνική επικοινωνία του Προκαθήμενου της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφανίου και του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως - Νέας Ρώμης και Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου.
Ένας άνθρωπος που ομολογεί ότι έλαβε την Ορθόδοξη Πίστη από την Μητέρα Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως και την ίδια ώρα ισχυρίζεται ότι "δεν συμμετείχε σε αυτό ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως" πώς θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί; Αγράμματος δεν είναι, άρα μάλλον ότι έχει παραφρονήσει...
Του Ιωάννου Π. Μπουγά, Θεολόγου
Τον τελευταίο καιρό, κατά την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, εμφανίστηκε παγκοσμίως μια περίεργη συμμαχία διαφόρων θρησκευτικών φονταμενταλιστών κύκλων, φασιστικών μορφωμάτων, αριστερίστικων οργανώσεων και οπαδών του πληκτρολογίου, άνθρωποι, οι οποίοι αρνούνται τη χρήση μάσκας ως μέτρο προφυλάξεως από τον κορονοϊό. Μάλιστα πολλοί απ’ αυτούς με προκλητικό τρόπο προσέρχονται στο Ναό, εντός και εκτός αυτού, μη φορώντας μάσκα διακηρύττοντες την αντίθεση τους, προκαλώντας τους ταπεινούς πιστούς που υπακούουν στα κελεύσματα της Εκκλησίας, ειρωνευόμενοι ενίοτε αυτούς λέγοντάς τους ότι δεν έχουν τον Χριστό μαζί τους αν φορούν μάσκα.
Απλά υπέροχος ο παπα-Νικόλας!
Η εν απλότητι καρδίας απάντηση του Ουρανού στους αδελφοκτόνους "ψεκασμένους"...
Διαδώστε το, για να έλθει η Χάρις του Θεού στις ψυχές που μαραζώνουν από τους δολοφόνους "αντιεμβολιαστές".
Του Ιερομονάχου Νικήτα Παντοκρατορινού
Πολλές δημοσιεύσεις και συκοφαντίες κατά του Οικουμενικού Πατριάρχου κυκλοφορούν τελευταία, οι οποίες είναι γεμάτες αρνητισμό, και οι συντάκτες τους προσπαθούν να βρουν σε οποιαδήποτε λέξη του Πατριάρχη έστω και το παραμικρό στοιχείο για να τον κατηγορήσουν για αίρεση ή οποιαδήποτε άλλη αμαρτία. Όλα αυτά θυμίζουν τους Φαρισαίους και τους Γραμματείς, που από φθόνο ακολουθούσαν συνεχώς τον Σωτήρα και προσπαθούσαν να Τον διαφθείρουν ή να πιαστούν από κάποια λέξη Του, για να Τον κατηγορήσουν και να Τον σκοτώσουν. Όπως εκείνοι, υπό το πρόσχημα του Νόμου, ζήτησαν τον θάνατο του Ιησού με τον ίδιο νόμο, αποκαλώντας τον αιρετικό, έτσι και οι συντάκτες αυτών των δημοσιευμάτων, κρυμμένοι πίσω από δήθεν κανόνες, απαιτούν την απομάκρυνση του Οικουμενικού Πατριάρχη με τον ίδιο κανόνα και την κατηγορία της αίρεσης.
Η αναπληρώτρια επικεφαλής της Επιτροπής του Ουκρανικού Κοινοβουλίου για την Εθνική Ασφάλεια Μαριάνα Μπεζούγλα κατηγόρησε την εν Ουκρανία Ρωσική Εκκλησία για την οργάνωση των κινητοποιήσεων κατά του εμβολιασμού στο Κίεβο. Σύμφωνα με την ίδια, κύριος φορέας που έκανε τις οργανωτικές διαδικασίες ήταν η οργάνωση «Miriani» η οποία εμφανίζεται ως οργάνωση πιστών και έχει πάρει την ευλογία του επικεφαλής της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας Μητροπολίτη Ονούφριου. Η συγκεκριμένη οργάνωση ήταν εκείνη που είχε οργανώσει τις κινητοποιήσεις κατά της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου στο Κίεβο τον περασμένο Αύγουστο.
Διαδήλωση αντιεμβολιαστών πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2021, κάτω από τους τοίχους του Ουκρανικού Κοινοβουλίου. Λίγες εκατοντάδες άτομα συγκεντρώθηκαν στο κέντρο του Κιέβου κρατώντας πανό και φωνάζοντας συνθήματα κατά του εμβολιασμού. Οι διαδηλωτές έκλεισαν τον δρόμο μπροστά στο κοινοβούλιο και τους γύρω δρόμους δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις. Ωστόσο μεγαλύτερα προβλήματα δημιούργησαν στην επιδημιολογική κατάσταση καθώς παρότρυναν τον κόσμο να μην εμβολιάζεται την ώρα που την προηγούμενη ημέρα 720 άτομα πέθαναν στην Ουκρανία από κορονοϊό, εκ των οποίων το 98% ήταν ανεμβολίαστοι.
Τις τελευταίες εβδομάδες στη Ρωσία έγιναν γνωστά σειρά από περιστατικά όπου ασκήθηκαν διώξεις σε άτομα νεαρής ηλικίας, οι οποίοι έκαναν σέλφι – δηλαδή φωτογραφήθηκαν- με φόντο εκκλησίες ή άλλα μνημεία με έναν τέτοιο τρόπο που θεωρήθηκε προσβλητικός από τις ρωσικές αρχές. Και ενώ σε άλλες χώρες κάτι τέτοιο μάλλον να είχε λήξει με τον απλό σχολιασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στη Ρωσία πραγματοποιήθηκαν συλλήψεις και σε -τουλάχιστον μια περίπτωση- και καταδικαστική απόφαση.
Η αστυνομία του Κιέβου ξεκίνησε διερεύνηση με αντικείμενο την παρεμπόδιση δημοσιογραφικής δουλειάς σε σχέση με το χθεσινό περιστατικό που σημειώθηκε στη Λαύρα των Σπηλαίων στο Κίεβο. Εκείνη την ώρα σε ένα από τα κτίρια της Λαύρας είχε ξεσπάσει φωτιά και οι πυροσβεστικές δυνάμεις κατέφθασαν για να την σβήσουν. Ένα συνεργείο τηλεοπτικού καναλιού ήρθε στο σημείο για να καταγράψει το συμβάν. Ωστόσο ένας από τους μοναχούς επιτέθηκε στον δημοσιογράφο και άρπαξε το κινητό του τηλέφωνο, το οποίο χρησιμοποιούσε ο δημοσιογράφος για να κάνει επιπλέον λήψεις.
Υπάρχει τέτοια ρήση: το σύστημα χαρακτηρίζεται όχι από το λάθος αλλά από την αντίδραση στο λάθος. Και εδώ έχουμε μια χαρακτηριστική σύγκριση.
Όμιλος κληρικών και λαϊκών προσκυνητών από τους αδελφούς της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας υπό το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Περιασλάβ κ. Αλέξανδρο, με την ευλογία του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και του Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφανίου, επισκέπτονται αυτές τις ημέρες το Άγιο Όρος, την ιερή αυτή κιβωτό και εκλογάδα του Πάνσεπτου Οικουμενικού Θρόνου.
Του Αριστείδη Χ. Βικέτου
Ο Ηγούμενος της Μονής Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους, Μεθόδιος, Σέρβος στην καταγωγή, υπεραμύνεται των θέσεων της Μόσχας στο εκκλησιαστικό ζήτημα της Ουκρανίας, ευθυγραμμισμένος με το Πατριαρχείο Σερβίας, το οποίο αναγνωρίζει τον εν Κιέβω Μητροπολίτη του Πατριαρχείου Μόσχας, Ονούφριο, και όχι τον κανονικό από το 2019 Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας, Επιφάνιο.
Έγγραφο του 1663 από τα αρχεία της Ρωσικής Κρατικής Βιβλιοθήκης επιβεβαιώνει ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι ο Ανώτατος και Τελικός Κριτής στις παγκόσμιες εκκλησιαστικές υποθέσεις.
Του Ολεξάντρ Εφρεμένκο,
θεολόγου
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων η ηγεσία της Ρωσικής Εκκλησίας έχει υποστεί συνεχείς σοβαρές ήττες, οι οποίες είχαν αντίκτυπο στις φιλοδοξίες και στο κύρος της στον ορθόδοξο κόσμο, στην πρωτοκαθεδρία της οποίας ευελπιστούν οι Ρώσοι.
Απόσπασμα από Ομιλία του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου σε πιστούς της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, στη Νέα Υόρκη, την Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2021.
Δεν χωρά καμία αμφιβολία πως βρισκόμαστε ενώπιον της ήττας της λογικής, της κάθε λογικής. Κυρίως, όμως, βρισκόμαστε ενώπιον της ήττας της αγάπης, η οποία «έξω βάλλει τον φόβον». Και εκείνο που φοβούνται οι δήθεν -«ντεμέκ» θα το έλεγα- αντιεξουσιαστές των άκρων είναι η κυριαρχία της αγάπης, που ελευθερώνει τον άνθρωπο και επαναφέρει την ελπίδα.
Βαρθολομαίος σε Μπάιντεν και Μπλίνκεν: Πρέπει να ανοίξει η Σχολή της
Χάλκης
Τι είπαν για Ερντογάν
Το ζήτημα της επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης ήταν το κυρίαρχο θέμα των συναντήσεων του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής Τζο Μπάιντεν και τον Υπουργό Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν, παράλληλα, συζητήθηκαν και τα θέματα της κλιματική κρίσης, της πανδημίας του κορωνοϊού αλλά και της προστασίας των χριστιανών σε Μέση Ανατολή και Βόρειο Αφρική.
Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως-Νέας Ρώμης Βαρθολομαίος (κατά κόσμον Δημήτριος Αρχοντώνης) από την περασμένη Παρασκευή είναι ο μακροβιότερος Οικουμενικός Πατριάρχης, συμπληρώνοντας 30 χρόνια στον Θρόνο. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης τριών δεκαετιών στην κεφαλή της Ορθόδοξης Εκκλησίας, παραχώρησε συνέντευξη στον «Π», μιλώντας για το μεγάλο εκκλησιαστικό ζήτημα, το οποίο προέκυψε με την απόδοση Τόμου Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας. Δίνει αυστηρές απαντήσεις στο Πατριαρχείο Μόσχας και σε όσους στηρίζουν τις θέσεις του, μεταξύ των οποίων και Κύπριοι επίσκοποι.
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Με μια λιτή τελετή μέλη της ομογένειας και της εκκλησιαστικής κοινότητας υποδέχτηκαν τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στην αμερικανική πρωτεύουσα. Ο Παναγιώτατος επιστρέφει στις ΗΠΑ μετά από 12 χρόνια, καθώς η τελευταία η τελευταία επίσημη επίσκεψη του είχε πραγματοποιηθεί το 2009.
Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος προεξήρχε σήμερα, Παρασκευή, 22 Οκτωβρίου 2021, στην Θεία Λειτουργία με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 30 ετών από την εκλογή του στον Αποστολικό και Πατριαρχικό Οικουμενικό Θρόνο.
Παρατίθεται το Ευχετήριο Γράμμα του Μακαριωτάτου Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφανίου προς τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο επί τη 30ή επετείω από της εκλογής και ενθρονίσεώς Του στον Πάνσεπτο Οικουμενικό Θρόνο.
Όλες οι Ορθόδοξες χώρες πλήττονται βάναυσα από την έξαρση της πανδημίας και μετρούν εκατοντάδες θανάτους καθημερινά. Σε όλες τις Ορθόδοξες χώρες τα ποσοστά εμβολιασμού είναι απογοητευτικά. Η Ελλάς είναι η σχετικά καλύτερη σε σχέση με τα υπόλοιπα Ορθόδοξα Βαλκάνια και φυσικά τη Ρωσία, όπου η πανδημία θερίζει καθώς μόλις το ένα τρίτο του πληθυσμού έχει εμβολιαστεί... Αλλά και εδώ περιοχές με έξαρση του θρησκευτικού φονταμενταλισμού και αρνητική επιρροή αυτόκλητων "αγίων" και "γεροντάδων", όπως η Βόρεια Ελλάδα, οδηγούνται σε νέο πανδημικό όλεθρο ενόψει του χειμώνα.
Η
επικεφαλής της ουκρανικής υπηρεσίας εθνοπολιτικής Ολένα Μπόγνταν
Τα συνεχόμενα περιστατικά παρεμπόδισης μετάβασης ενοριών από την εν Ουκρανία Ρωσική Εκκλησία στην Αυτοκέφαλη Ουκρανική Εκκλησία τράβηξαν το ενδιαφέρον της κρατικής υπηρεσίας της Ουκρανίας για θέματα εθνοπολιτικής και ελευθερίας συνείδησης. Για αυτό η υπηρεσία κάλεσε τις ενορίες που θεωρούν ότι παρεμποδίζεται η έκφραση της βούλησης των πιστών τους να απευθύνονται σε αυτήν για ανεξάρτητη γνωμάτευση και βοήθεια.
Η σύγχρονη Εκκλησία των Αγίων Πάντων στη Νίζνα της Ουκρανίας κτίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα, αντικαθιστώντας την ξύλινη εκκλησία της ελληνικής κοινότητας, κτισμένη το 1696. Το σχέδιο της νέας εκκλησίας δημιουργήθηκε από τον εξέχοντα Ουκρανό αρχιτέκτονα Αντόν Κορτασέβσκι ενώ ο χετμάνος (διοικητής) των Ουκρανών κοζάκων Ιβάν Μαζέπα χρηματοδότησε την ανέγερσή του.
Η Ρωσική Εκκλησία αναβάλλει τις νέες επιθέσεις της κατά της Οικουμενικής Ορθοδοξίας. Ενδεχομένως επειδή δεν προλαβαίνει να κινητοποιήσει εγκαίρως άλλες Τοπικές Εκκλησίες για την εξυπηρέτηση των σχεδίων της για αρπαγή της πρωτοκαθεδρίας στην Ορθοδοξία.
Στην περιφέρεια της Βίνιτσα, στην Κεντρική Ουκρανία, αυξάνεται ο αριθμός των ενοριών που ακολουθούν τον Τόμο Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας αφήνοντας πίσω το Πατριαρχείο Μόσχας. Ο αριθμός των ενοριών που κατέθεσαν τα έγγραφά τους για αλλαγή καταστατικού προκειμένου να ενταχθούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας είναι μεγάλος. Ωστόσο στις περισσότερες περιπτώσεις η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς από μεριάς εκπροσώπων Πατριαρχείου Μόσχας έχουν κατατεθεί ενστάσεις στα δικαστήρια.
Ο Κωνσταντίν Μαλοφέγιεφ
Ένα ακόμη ενημερωτικό βίντεο από το Πνευματικό Μέτωπο Ουκρανίας και το δημοσιογράφο Κώστα Ονισένκο.
Αργήσαμε λίγο έως πολύ. Την ώρα που το κύρος της Εκκλησίας πλήττεται από τους ανόητους φανατικούς και ανυπάκουους ιδιόρρυθμους "ταλιμπάν", οι οποίοι καταφρονούν την Εκκλησία, τις Συνόδους και τις αποφάσεις τους, δεν αρκεί απλά η δημόσια λεκτική αποδοκιμασία ούτε και η πρόσκληση "καλής θελήσεως" ώστε αυτοί που δεν επιθυμούν να κάνουν υπακοή στην Εκκλησία "να πάνε σπίτι τους"...
Λοιπόν, οι Ρώσσοι αμφισβητώντας ευθέως την Τάξη και την Ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, εννοώ, όπως απαγγέλλεται στο Σύμβολο της Πίστεως: την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, άρα το Σύμβολο που απαγγέλλεται και στις ρώσσικες εκκλησιές, ανακοινώνουν μια αντιεκκλησιαστική ως προς το Σώμα της Εκκλησίας του Χριστού, αντικανονική, παράτυπη, επεκτατική παρέμβαση στην Αφρική, επιχειρώντας διεύρυνση των ορίων τους, ως Κράτος, εκεί όπου σήμερα δεν έχουν παρουσία ως Λαός και ως Κράτος!
Η μία μετά την άλλη διάφορες ενορίες στην Ουκρανία αποφασίζουν να ακολουθήσουν τον Τόμο Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας και απομακρύνονται από το Πατριαρχείο Μόσχας.
Του Ολεξάντρ Εφρεμένκο,
θεολόγου
Η δημιουργία δομής της Ρωσικής Εκκλησίας σε έδαφος Κανονικής δικαιοδοσίας του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας έχει ξεκάθαρους στόχους: «να εξαναγκάσει τον Πατριάρχη Θεόδωρο να αλλάξει την απόφασή του όσον αφορά την Ουκρανική Εκκλησία» και «να κερδίσει έδαφος όσον αφορά την διεκδίκηση της πρωτοκαθεδρίας στην Ορθοδοξία». Έχω ήδη περιγράψει εν συντομία πώς το Πατριαρχείο Μόσχαςπροετοίμασε τις επιθετικές του δραστηριότητες στην αφρικανική ήπειρο, ποιοι είναι οι στόχοι του και ποιες μορφές προπαγάνδας χρησιμοποιεί για το σκοπό αυτό.
Από πέρυσι, προσκείμενα στην εν Ουκρανία Ρωσική Εκκλησία ΜΜΕ άρχισαν να επιδεικνύουν με καμάρι τους νέους Ιερούς Ναούς, στους οποίους τελούνταν θυρανοίξια κάθε τρεις και λίγο. Πρόκειται για ναούς που έχουν κτιστεί «στη θέση εκείνων που αρπάχθηκαν από την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία».
Δηλαδή πρόκειται για τις
ενορίες όπου ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες μετάβασης στην Ουκρανική Εκκλησία,
έπειτα από ψηφοφορίες των ενοριτών. Όπως είπε ο εκπρόσωπος της εν Ουκρανία
Ρωσικής Εκκλησίας Μητροπολίτης Νίζνας Κλιμέντ σε συνέντευξή του στη ρωσική
ιστοσελίδα «Православие.ру»: «Σε εκείνα τα μέρη όπου μας πήραν τους ναούς
έχουμε σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις κτίσει νέους». Μάλιστα η κατασκευή τους
σε πολλές περιπτώσεις έγινε σε χρόνο – ρεκόρ, από οκτώ μέχρι τρεις μήνες.
Δημοσίευμα
της Τατιάνας Ντερκάτς στην ιστοσελίδα RISU αναφέρει σχετικά: «Είναι κατανοητό
ότι οι ίδιοι οι ενορίτες δεν μπορούν να σηκώσουν οικονομικά μια τέτοια
κατασκευή, μόνο τον φράχτη θα μπορούσαν να κατασκευάσουν. Παρ’ όλα αυτά μπορούν
να εντοπιστούν οι πηγές της χρηματοδότησης. Σε μία περίπτωση είχε δηλωθεί
ανοιχτά ότι τα χρήματα έδωσε ο Μητροπολίτης Μπορίσπιλ (σ.σ. της εν Ουκρανία
Ρωσικής Εκκλησίας) Αντώνιος (Πακάνιτς). Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να είναι
εμπλεκόμενος με την κατασκευή ένας από τους μεγάλους δωροθέτες της εν Ουκρανία
Ρωσικής Εκκλησίας Βαντίμ Νοβίνσκι, ή άλλοι “συνάδελφοί του”. Και αυτό το σχήμα
αυτής της συμμετοχής (από την τσέπη των Ουκρανών ολιγαρχών ή συγκέντρωση
κεφαλαίων από πιο ισχυρούς προστάτες του εξωτερικού) είναι κάτι που απαιτεί
περαιτέρω διερεύνηση».
Ακόμα η
συντάκτρια επισημαίνει ότι για τα θυρανοίξια τέτοιων ναών φέρνουν πιστούν από
άλλες ενορίες για τη δημιουργία εντυπώσεων για τις τηλεοπτικές κάμερες και τους
φωτογραφικούς φακούς. «Όπως μπορείτε να δείτε από τη φωτογραφία, ο αριθμός
των πιστών σε τέτοιες εκδηλώσεις είναι δυσανάλογος με το μέγεθος της νεόκτιστης
εκκλησίας. Υπάρχει εξήγηση για αυτό, η οποία μάλιστα συναντάται ακόμα και στις
ανακοινώσεις της ίδιας της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας: Δεν είναι μέλη των
ενοριών αλλά “πολλοί προσκυνητές” που μεταφέρονται για τους αγιασμούς των
καινούριων ναών» αναφέρεται στο δημοσίευμα.
Οι
φωτογραφίες αυτές φανερώνουν ότι ολόκληροι ναοί κατασκευάζονται ουσιαστικά «στα
χωράφια». Για παράδειγμα Ιερός Ναός στον οποίον έγινε αγιασμός στις 27.09.2021
στο χωριό Κοπίτκοβο, στην περιφέρεια Ρίβνε, σύμφωνα με αυτά που είπε ο
εφημέριος, κτίστηκε στο προσωπικό του κτήμα.
Και βέβαια
είμαι αμφίβολο ότι η κατασκευή αυτών των ναών ακολουθεί οποιαδήποτε νόμιμη
διαδικασία καθώς, βάσει νομοθεσίας, η θρησκευτική κοινότητα (ενορία) οφείλει
εξαρχής να απευθυνθεί στην τοπική αρχή για τη παραχώρηση χώρου για τον Ιερό
Ναό. Στη συνέχεια, μετά τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών αρχών, συγκεντρώνεται ένα
ολόκληρο πακέτο εγγράφων, καταρτίζεται σχέδιο για την μελλοντική κατασκευή. Και
μόνο μετά από αυτό ξεκινάνε οι κατασκευαστικές εργασίες. Αν δεν έχει
ακολουθηθεί αυτή η διαδικασία τότε τέτοιοι ναοί θεωρούνται αυθαίρετοι.
Πηγή: Πνευματικό Μέτωπο Ουκρανίας
Αντιεμβολιαστές
διαμαρτύρονται στο Σύνταγμα / Φωτογραφία: Alexandros Michailidis / SOOC
Τρεις καθηγητές ρίχνουν φως στο φαινόμενο του νεο-λαϊκισμού και εξηγούν πώς εργαλειοποιείται ο φόβος και το αίσθημα ασφυξίας που γεννούν οι κρίσεις: η οικονομική ύφεση της περασμένης δεκαετίας αλλά και η σημερινή υγειονομική κρίση του Covid-19.
Η περιπέτεια της πανδημίας ανέδειξε μεταξύ πολλών προβληματικών καταστάσεων σε διάφορους χώρους, αρρωστημένες καταστάσεις και στο εκκλησιαστικό σώμα οι οποίες το ταλαιπωρούν και αμαυρώνουν την εικόνα του. Ίσως κάποιοι απορήσουν για την ανάδειξη αυτής της πλευράς από έναν κληρικό. «Δεν βλέπεις την προκατάληψη έναντι της εκκλησίας και τον ακραίο αντικληρικαλισμό που κυριαρχεί στον δημόσιο λόγο;». Τα βλέπω αυτά. Ακόμα εντονότερα τα συναντάει κανείς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά πιστεύω ότι εμείς, οι μετέχοντες στα της Εκκλησίας, οφείλουμε αντί της αμυντικής ή και επιθετικής στάσης, να αναζητήσουμε τα δικά μας πραγματικά προβλήματα και με αυτά να αναμετρηθούμε.
Άπειρα εύγε και απόλυτος σεβασμός στο Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμο, που με θάρρος, με παρρησία, όπως αρμόζει σε ένα αληθινό Επίσκοπο, ορθοτομεί τον λόγον της αληθείας και μπαίνει μπροστά στον ιερό αγώνα κατά του σκοταδισμού και της αίρεσης που εκφράζουν οι ακροδεξιοί, θρησκόληπτοι και λοιποί φονταμενταλιστές "αντιεμβολιαστές".
Μια νέα καρικατούρα εμφανίστηκε στον σλαβικό εκκλησιαστικό χώρο. Ο δημιουργός της είναι ακόμα άγνωστος.